Robottiaseet

Robottiaseet - tai tappajarobotit - ovat autonomisia aseita. Ne pystyvät liikkumaan, tähtäämään ja ampumaan täysin itsenäisesti. Robottiaseet edustavat sodankäynnin teknologioiden kehitystä: ne eivät vielä juuri ole käytössä, mutta useat valtiot kehittävät niitä.

Kenen vastuu?

Robottiaseisiin liittyy useita eettisiä ja laillisia ongelmia. Vastuuta tappamisesta ja sodankäynnistä ei voi siirtää automatisoidulle koneelle. Robotti ei voi esimerkiksi tehdä riittävää eroa sotilaan ja siviilin välillä. Toisin sanoen autonomiset aseet eivät täytä kansainvälisen humanitaarisen oikeuden määrittelemiä sodankäynnin sääntöjä.

Sotimisen siirtäminen ihmisjoukoilta koneille voi alentaa kynnystä sotaan. Tällöin sodan inhimillinen hinta siirtyisi entistä enemmän siviilien kannettavaksi. Ei myöskään ole olemassa lainsäädäntöä, jossa määriteltäisiin kuka vastaa tappajarobotin teoista: joukkojen komentaja, ohjelmoija, robotin valmistaja vai robotti itse?

Tappajarobotit on kiellettävä ajoissa

Oikea hetki puuttua robottiaseisiin on nyt, kun ne ovat vielä kehittelyvaiheessa.

Autonomisten aseiden kehittäminen, tuottaminen ja käyttäminen on kiellettävä. Sitä varten tarvitaan kansainvälinen sopimus ja sen rinnalle kattavia kansallisia säädöksiä.

Rauhanliitto kuuluu autonomisten aseiden kieltoa vaativaan kansainväliseen kampanjaan: Campaign to Stop Killer Robots.

Lisää linkkejä Taustoja ja faktaa -osiostamme.

• Rypäleaseet halutaan kieltää, koska niiden aihettamat tuhot kohdistuvat aivan liian usein siviileihin ja ne aiheuttavat merkittävää tuhoa ympäristössään vielä vuosia rypälepommi-iskun jälkeen. Muun muassa suurin osa EU-maista on allekirjoittanut rypäleaseet kieltävän sopimuksen. Suomi ei vielä kuulu tähän joukkoon.

• Ydinaseiden humanitaariset seuraukset ovat kestämättömiä ja siksi ajamme niiden kieltämistä. Rauhanliitton on osa ydinaseiden täyskiellon puolesta kampanjoivaa ICAN-verkostoa ja toimii aktiivisesti sen Suomen osastossa.

YK:n vahtikoira

Wilfp:in Reaching criticall will - on yksi parhaista YK:n "vahtikoirista", sivuilta löydät kansalaisjärjestöjen aseidenriisunta-analyysia sekä uutisia YK:sta. Mitä tapahtuu asevalvonnan saralla?