Rypäleasekampanja

Rypälepommi on ase, jonka tarkoitus on levittää sisältämiään räjähteitä laajalle alueelle. Tämän vuoksi se on epätarkka ase: se ei erottele ovatko tuhoalueelle osuvat ihmiset sotilaita vai siviileitä. Rypälepommin sisältämät räjähteet eivät läheskään aina toimi silloin kun niiden pitäisi, vaan räjähtämättömiä aseen osia säilyy alueella pitkään konfliktin päättymisen jälkeen.

Kansalaisjärjestöt vaativat rypälepommien kieltämistä niiden erityisesti siviileille aiheuttaman kärsimyksen vuoksi. Esimerkiksi Human Rights Watch -järjestön mukaan mikään tavanomainen ase ei muodosta yhtä suurta vaaraa siviileille kuin rypälepommit.

Rypäleaseet kieltävä sopimus

Joulukuussa 2008 Oslossa allekirjoitettiin rypäleaseet kieltävä sopimus. Se kieltää rypäleaseiden käytön, tuotannon ja viennin joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Sopimus asettaa selkeät aikataulut asevarastojen tuhoamiselle ja maastoon levitettyjen rypäleaseiden raivaamiselle. Lisäksi sopimus asettaa velvoitteen auttaa rypäleaseiden uhreja ja alueita, jotka kärsivät rypäleaseista.

Yli puolet maailman maista on päättänyt ettei rypälease ole hyväksyttävä ase. Sopimuksen on allekirjoittanut tähän mennessä muuan muassa suurin osa EU:n ja NATO:n jäsenmaista.

Suomi ja rypäleaseet

Suomi ei ole allekirjoittanut Oslon sopimusta. Se on ilmaissut tukevansa rypäleaseiden kieltoa ajavan kampanjan humanitaarisia tavoitteita, mutta esimerkiksi Valtioneuvoston vuoden 2012 turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa todettiin, etteivät nykyolosuhteet mahdollista sopimukseen liittymistä.

Rauhanliiton mielestä Suomen pitää liittyä rypäleaseet kieltävään sopimukseen. Se on ainoa johdonmukainen tapa toimia, jos ja kun haluaa tehdä työtä sen puolesta ettei rypäleaseita käytetä jatkossa maailmalla.

Kampanja rypäleaseita vastaan

Rypäleaseiden vastainen kampanja - Cluster Munition Coalition (CMC) on kansainvälinen yli 250 järjestön yhteenliittymä, jolla on toimintaa noin 70 maassa. Suomesta kampanjassa ovat mukana muun muassa Rauhanliitto ja Sadankomitea.

• Kannanotto Oslon sopimuksen ulkopuolelle jäämisestä
  • Cluster Munition Monitor on kattavin vuosittainen maailmanlaajuinen, maakohtainen raportti rypäleaseiden käytöstä, tuotannosta ja sopimuksen tilasta.
  • Rypäleasekampanjan uutiset