Hem

Rauhanews
Uutisia rauhanrakentamisesta
PAX Teemanumero

Vuoden jokaisena päivänä jossain päin maailmaa on joku kriisi – luonnonkatastrofeja, väkivaltaa tai konflikteja.

Kansalaiset eivät jää seisomaan kädet taskuissa. Tässä teemalehdessä kerromme muun muassa, kuinka Keniassa joukkoistettiin väkivallan torjuntaa kansalaisjournalismilla. Samalla tuotiin kartalle ja päättäjien tietoisuuteen satoja tuhansia ihmisiä kaikkine kehitystoiveineen.

Uusia rauhanteknologioita kehitetään juuri siellä, missä rauha on hauras. Pekka Haavisto kertoo, kuinka uudet innovaatiot syntyvät ajatusten vaihdosta. Ideat toimivat vain, jos ne muokataan toimintaympäristöön sopiviksi.

Kyselytutkimusten mukaan kehitysmaissa ei haluta pelkästään terveydenhuoltoa tai koulutusta vaan ennen kaikkea työtä. Sen myötä saadaan toimeentuloa ja rahaa, ja voidaan itse kehittää maata. Perimmiltään kyse on siitä, että autamme ihmisiä saamaan välineet auttaa itseään. Kriiseistä toipuvissa maissa tiedetään, mitä jälleenrakentamiseen tarvitaan.

Suomalaisilta yrityksiltä ja rauhanrakentajilta vaaditaan asiakaslähtöisempää ajattelua. Jälleenrakentaminen muuttuu yhä enemmän tavaravirroista palveluvienniksi. Tietokoneiden sijasta tarvitaan asiantuntijoita, jotka pystyvät esimerkiksi rakentamaan pankkijärjestelmän. Suomen pitäisi pystyä lähettää maanmittauksen asiantuntijoita kaavoittamaan tontteja ja kaupunkeja sekä piirtämään valtioiden rajoista karttoja. Rahan sijasta pitäisi lähettää kirjanpidon asiantuntijoita auttamaan Somalian valtionvarainministeriö rakentamaan verotus- ja kirjanpitojärjestelmä.

Saimme tätä numeroa varten paljon lukijavinkkejä mielenkiintoisista "omaehtoisesti toimivista paikallisista hankkeista", jotka ylläpitävät vakautta rakentaa rauhaa. Ympäri maailmaa löytyi omistautuneita ihmisiä. Valitsimme tähän numeroon tapauksia, joissa oli keksitty joku "uusi" tapa tehdä rauhaa. Kaikki hyödynsivät toimiviksi havaittuja rauhanteknologioita, mutta olivat muokanneet niitä omiin tarkoituksiin sopiviksi.

Mitä sinä tekisit, jos kotikaupunkiasi uhkaisi hirmumyrsky tai aseistautunut jengi?

Katso video Rauhanews-kanavalta

Kehitysviestinnän teemanumero
Toimitus: Jarmo Pykälä (SaferGlobe)
Päätoimittaja: Laura Lodenius
Julkaisija: Suomen Rauhanliitto - Finlands Fredsförbund ry.
Osoite: Rauhanasema, Veturitori 3, 00520 Helsinki www.rauhanliitto.fi
Palaute: rauhanliitto@rauhanliitto.fi