Somalian rohkeat naiset

Kriisialueilla otetuissa valokuvissa naiset seisovat aina taustalla. Samoin valtioiden käymissä rauhanneuvotteluissa naiset näyttävät jäävän kokoushuoneiden käytäville. Päättävätkö miehet aina naisten puolesta? Rauhannobelisti Leymah Gbowee muistuttaa naisten pitäneen yhteiskuntaa kasassa taisteluiden aikana. Naisilla on myös ymmärrystä siitä, miten se saadaan taas käyntiin.

Kirkon ulkomaanavulla työskentelevä David Korpela kertoo vaikuttuneensa Somalimaassa toimivan Erigavo Women's Peace Coalitionin työstä. Järjestö on saanut Erigavon naiset yhdistymään ja toimimaan aktiivisesti rauhanrakentamiseksi kaupunkiin.
– Yhden alueen neuvotteluprosessin pysähdyttyä naiset menivät paikan päälle ja vaativat neuvotteluita jatkettavaksi. He eivät suostuneet lähtemään ennen kuin osapuolet pääsivät sopuun.

Naiset osaavat toimia kulttuurin puitteissa ja samalla he haastavat perinteisiä rooleja. Korpelan kertoo, kuinka syytteessä ollut mies oli saanut kaupunkilaisten vihat niskaansa eikä voinut kulkea kaupungin toiselle laidalle osallistuakseen sovintoprosessiin.
– Yksi naisista otti hänet omaan autoonsa ja ajoi kaupungin toiselle laidalle. Somalikulttuurissa naisia vastaan ei saa hyökätä ja siksi hän onnistui tehtävässä.

EU:n valtion- ja turvallisuussektorin jälleenrakennustehtävissä työskentelevä Matti Karvanen on nähnyt monia hyvin toimivia paikallisia rauhanrakennustapoja. Hän nostaa esille IIDA-järjestön, joka on toiminut Somaliassa vuodesta 1991 lähtien. Se muun muassa tukee naisten ihmisoikeuksien toteutumista sekä auttaa väkivallan uhreja kuten järjestää psykiatrisia palveluita ja koulutusta entisille lapsisotilaille. Se on auttanut jo noin 30 000 asiakasta.

Yksi IIDA:n tehokkaimpia hankkeita oli yli 150 taistelijan riisuminen aseista ja kouluttaminen ammattiin. Toiminta alkoi vuonna 1998, mutta se jouduttiin lopettamaan viisi vuotta myöhemmin sotaherrojen pakottamana.
– Joukossa oli heidän taistelijoitaan. He myös menettivät uusia värväytyjiä, kertoo IIDA:n koordinaattori tohtori Halima Ismail Ibrahim Somalireportin uutisille.

Rauhanews – Uutisia rauhanrakentamisesta – PAX Teemanumero