Rauhankoulu

Rauhankoulu on Rauhanliiton ja Rauhankasvatusinstituutti ry:n
yhteinen rauhankasvatustyön muoto. Rauhankoulu on toiminut vuodesta 1998.

Rauhankoulu haastaa suomalaisia oppilaita pohtimaan globaaleja kehityskysymyksiä, rauhaa ja väkivallattomuutta omassa elämässään, sekä konflikteja maailmanlaajuisella tasolla.

Rauhankoulu sai vuosina 2008-2015 ulkoasiainministeriön tukea kaksivuotisiin globaalikasvatushankkeisiin. Hankkeiden myötä Rauhankoulun toimintaa kehitettiin ja toteutettiin Tampereella, Turussa, ruotsinkielisillä alueilla (Pohjanmaa) ja pääkaupunkiseudulla. Vuonna 2016 Rauhankoulun toimintaa toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön tukemana.

Lisätietoja:

Rauhankoulun koordinaattori
Annukka Toivonen
tai rauhankoulu(at)rauhanliitto.fi

Mitä teemme?

Rauhankoulu tarjoaa koululais- ja opiskelijaryhmille suunnattuja toimintapäiviä, joissa käsitellään globaaleja kehityskysymyksiä, ihmisoikeuksia ja konfliktien ymmärtämistä draama- ja osallistavin menetelmin.

• Rauhankoulu-päiviä järjestetään Helsingissä Rauhanasemalla, Pasilassa
  • Tampereella, Turussa ja Vaasan alueella ohjaajat menevät kouluihin
  • Rauhankoulu-päivät toteutetaan yleensä kaksiosaisena kokonaisuutena, jossa kumpikin toimintapäivä kestää 2 - 3 tuntia. Rauhankoulu-päiviä on mahdollista räätälöidä osallistuvan ryhmän tarpeiden mukaan.
  • Rauhankoulu on oppilaitoksille maksuton
  • Rauhankoulu-päiviä ohjaa aina kaksi koulutettua rauhankouluohjaajaa
  • Ryhmän koko on maksimissaan 28 oppilasta opettajineen

Lisäksi Rauhankoulu järjestää globaalikasvatuksen koulutuksia opetus- ja kasvatusalan ammattilaisille sekä alan opiskelijoille. Koulutuksia toteutetaan vuosittain 15 - 20 pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella ja Vaasassa.