– 15.10.2018

Tapahtumia YK:n päivänä ja aseistariisuntaviikolla 22.-28.10.2018

YK-päivän rauhanmerkki eduskuntatalon portailla

Yhdistyneiden kansakuntien perustamista juhlistavaa YK:n päivää vietetään vuosittain 24. lokakuuta. Samalla viikolla vietetään myös kansainvälistä aseistariisuntaviikkoa. Kokosimme listan viikon aikana järjestettävistä, teemaan liittyvistä tapahtumista.

• Jos tiedät tapahtuman joka ei löydy listasta vaikka mielestäsi sinne sopisi, vinkkaa osoitteeseen tiedotus@rauhanliitto.fi!

Lauantaina 20.10.

Ilmastomarssi – #NytOnPakko toimia

Mielenosoitus ilmastonmuutoksen rajoittamiseksi kokoontuu Senaatintorilla, Helsingissä 20.10. klo 14.30. Ilmastonmuutos on myös rauhankysymys: se voi aiheuttaa konflikteja, ja toisaalta sitä vastaan kamppailemiseksi tarvitaan ihmisten yhteistyötä ja panostuksia inhimilliseen turvallisuuteen asevarustelun sijaan.

Mielenosoituksen koolle kutsujina toimivat: Greenpeace, Helsingin yliopiston ylioppilaskunta, Ilmastovanhemmat, Kansalaisareena, Kepa, Luonto-Liitto, Maan Ystävät, Plan Suomi, Protect Our Winters Finland, Suomen luonnonsuojeluliitto, Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi ja WWF Suomi.

Maanantaina 22.10.

EU:n yhteinen kanta – miten sitä on muutettava?

Kutsuvierastilaisuus klo 9-11 Eurooppasalissa, Helsingissä käsittelee Euroopan unionin asevientiä koskevaa yhteistä kantaa ja sen parhaillaan meneillään olevaa tarkastelua. Aamukahvi on tarjolla klo 8.30 alkaen. Järjestävät Sadankomitea ja Rauhanliitto yhteistyössä ulkoministeriön kanssa.

Tiistaina 23.10.

Syyrian sodan syyt ja seuraukset

Syyrian sodasta kirjoittaneet Airin Bahmani, Bruno Jäntti ja Ari Kerkkänen keskustelevat toimittaja Tom Kankkosen juontamana klo 14-16 Tiedekulmassa, Helsingissä. Tapahtuman järjestää Rauhanpuolustajat.

Puhutaan Jemenistä

Keskustelutilaisuudessa selvitetään, mitä Jemenissä tällä hetkellä tapahtuu ja miksi. Miten voimme auttaa? Mitä Suomi voi tehdä? Sofia Future Farmilla (Sofiankatu 4, Helsinki) keskustelemassa useat asiantuntijat ja aktiiviset kansalaiset.

Keskiviikkona 24.10. YK -PÄIVÄ / FN dagen

Helsinki klo 11: YK:n päivän jumalanpalvelus Helsingin tuomiokirkossa

Puhujana mm Jutta Urpilainen Ilmoittautumista ei tarvita Järjestää: Helsingin Tuomiokirkkoseurakunta, Suomen YK-liitto ja Suomen Kristillinen Rauhanliike

Helsinki klo 13-16
Lisää totaalikieltäytyjiä, lisää ihmisoikeusloukkauksia?

Aseistakieltäytyjäliitto järjestää YK-päivänä keskiviikkona 24.10. performanssihenkisen ”Totaalikieltäytyjiä häkissä” tapahtuman, jossa vaaditaan Suomea ratkaisemaan asevelvollisuutta ja Jehovan todistajien vapautuslakia koskeva ongelma ihmisoikeuksia kunnioittavalla tavalla. Tapahtuma alkaa Eduskuntatalon edessä klo 13-14.15 ja jatkuu Narinkkatorilla klo 15-16.

Helsinki klo 14
Kenen historia? -raportin julkistamistilaisuus

Historioitsijat ilman rajoja -järjestön tuottamanraportin julkistamistilaisuus Vanhalla ylioppilastalolla. Tilaisuudessa ja raportissa käsitellään sitä, miten kolonialismin kysymyksiä ja toisaalta vähemmistöjen historiaa opettetaan historian laitoksilla suomalaisissa yliopistoissa. Ilmoittauduthan tilaisuuteen etukäteen.

Helsinki klo 15-17
YK:n päivän seminaari: Hyvää kehitystä, huonoja uutisia?

YK-liiton seminaarissa Musiikkitalolla, Black Box -salissa pohditaan sitä, onko maailma todella niin huonossa jamassa kuin kuvittelemme ja miten kehityksestä puhutaan. Ilmoittautuminen ja ohjelma: https://www.ykliitto.fi/node/3163

Helsinki klo 18
Rauhanmerkki Eduskuntatalon rappusilla

Rauhanliitto tekee yhdessä muiden rauhanjärjestöjen kanssa rauhanmerkin kynttilöistä Eduskuntatalon rapuille. Tempauksella muistutetaan YK:n päivän merkityksestä ja vaaditaan Suomea tekemään rauhaa rakentavaa politiikkaa.

Kemi klo 16.30-19
YK:n päivän rauhankulkue

Kulkue lähtee kello 16.30 Täiköntorilta. Kulkueen jälkeen seminaari kello 17 alkaen Kemin kulttuurikeskuksessa aiheesta Hävittäjäkaupat uuteen harkintaan. Tapahtuman järjestää Rauhanpuolustajien Lapin piirijärjestö.

Tampere klo 17.30-20
Mistä turvaa meille kaikille

Teemailta turvallisuuspolitiikasta Sampolan kirjastossa.

Närpiö klo 18
FN-dagen i Närpes

Närpesnejdens fredsföreningen ordnar fredsbön i Närpes kyrka på FN-dagen onsdagen 24.10 kl.18.00. Medverkande är Kristina Örn, Tom Ingvesgård, Sam Lindén samt finska kören S:ta Marian Kuoro. Efter fredsbönen blir det kaffe och samvaro på Café Albert.

Torstaina 25.10

Keskustelutilaisuus Suomen asevientipolitiikasta

Kansalaisjärjestöt toivottavat kaikki tervetulleiksi keskustelemaan Suomen asevientipolitiikasta YK:n aseidenriisuntaviikolla torstaina 25.10. klo 13.00-15.00. Keskustelutilaisuus järjestetään Eurooppasalissa (Malminkatu 16, Helsinki).

Diskussion på Helsingfors bokmässa: Kärnkraft. Kärnavfall. Kärnvapen

Ett samtal kl. 14.30 på scenen Blåbärslandet vid Helsingfors bokmässa mellan Lea Launokari, aktivist i Kvinnor mot kärnkraft och Claus Montonen, fil.dr., docent i teoretisk fysik, aktiv bl.a. den internationella kampanjen för att avskaffa kärnvapen ICAN och Tekniken i livets tjänst rf. Samtalet leds av Inger Wirén. Arrangör: Fredsposten.

Ilmastonmuutos, konfliktit ja tasa-arvo

Ilmastonmuutoksesta tiedämme jo paljon, mutta mikä vaikutus sillä on konfliktien syttymiseen? Suomen UN Women järjestää tilaisuuden ilmastonmuutoksesta, konflikteista ja tasa-arvosta Tiedekulmassa Helsingissä klo 16-18. Ilmoittautumiset 22.10. mennessä: https://goo.gl/forms/9UaJTU1mZkdbG8433

Lauantaina ja sunnuntaina 27.-28.10.

Varjokirjamessut

Varjokirjamessut on Helsingin omaehtoinen kirjallisuustapahtuma. Kaksipäiväiset kirjamessut järjestetään Pasilassa Rauhanasemalla (Veturitori 3) lauantaina ja sunnuntaina 27.–28.10.2018, klo 11–19. Mukana tapahtumaa järjestämässä ovat Aseistakieltäytyjäliitto sekä Mustan kanin kolo.