Toimintamuodot

Toiminta rauhan puolesta sopii kaikille, olitpa kiinnostunut rauhanpoliittisesta vaikuttamisesta tai käytännönläheisemmästä tekemisestä. Suomen Rauhanliitto - Finlands Fredsförbund on kattojärjestö, joka luo puitteita toiminnalle rauhan puolesta, ylläpitää yhteyksiä kansainväliseen rauhanliikkeeseen ja toimii asiantuntijajärjestönä lukuisissa rauhaan ja aseistariisuntaan liittyvissä kysymyksissä.

• Luomme puitteita rauhanliikkeen toiminnalle Suomessa ja ylläpidämme rauhantyön toimintakeskus Rauhanasemaa.
  • Kasvatamme tulevia sukupolvia väkivallattomaan kulttuuriin Rauhankoulussa. Kehitämme rauhankasvatuksen menetelmiä ja järjestämme koulutuksia Rauhankoulun ohjaajille sekä muille kasvatusalan ammattilaisille.
  • Toimimme aktiivisesti osana kansainvälistä rauhanliikettä ja ylläpidämme yhteyksiä lukuisiin kampanja- ja toimintaverkostoihin.
  • Kampanjoimme mm. rypäleaseiden ja ydinaseiden kiellon sekä asekaupan tiukemman valvonnan puolesta.
  • Lobbaamme tehokkaampaa konfliktinehkäisyä, siviilikriisinhallintaa ja asevarusteluun käytettävien resurssien kanavoimista inhimilliseen turvallisuuteen.
  • Julkaisemme PAX-verkkolehteä yhdessä jäsenjärjestömme Sadankomitean kanssa. Olemme mukana tekemässä myös Fredsposten- ja Ydin-lehtiä.
  • Julkaisemme kirjallisuutta ja kannanottoja liittyen rauhan- ja turvallisuuspolitiikkaan.
  • Toimimme asiantuntijajärjestönä, jota kuullaan eduskunnassa ja ministeriöissä turvallisuuspoliittisen päätöksenteon yhteydessä.
  • Olemme kaksikielinen järjestö, joka keskustelee ja vaikuttaa sekä suomeksi että ruotsiksi.
  • Järjestämme tapahtumia, kuten vuosittaisen Hiroshima-illan, YK:n kansainvälisen rauhanpäivän ja YK:n aseidenriisuntaviikon.
  • Tarvittaessa tartumme banderolliin ja järjestämme rauhanomaisia mielenosoituksia.
  • Tuemme ja luomme rauhankulttuuria muun muassa tuottamalla näyttelyitä ja järjestämällä konsertteja.
  • Järjestämme matkoja kansainvälisiin seminaareihin ja muihin rauhantapahtumiin.
  • Ylläpidämme kirjastoa, josta löytyy rauhantutkimusta, sotia ja konflikteja, turvallisuuspolitiikkaa, rauhankulttuuria ja kampanjoita käsitteleviä kirjoja ja ulkomaisia aikakauslehtiä.

Tilaa uutiskirjeemme saadaksesi uutiset kampanjoistamme, kannanotoistamme ja tapahtumistamme noin kerran kuussa sähköpostiisi.