Rauhanjuhla 2017 – Liput myynnissä!

Tule juhlimaan rauhaa!

Tänä vuonna vietetään suomalaisen rauhanliikkeen merkkivuotta: Rauhanliitto perustettiin ensimmäisen kerran 110 vuotta sitten. Tervetuloa juhlimaan pyöreitä 22.9. Konepajan Brunoon Helsingissä!

Rauhanjuhla on musiikkipainoitteinen tapahtuma jonka teemoja ovat kestävä kehitys, ilmastonmuutos ja maailman rauhan edistäminen. Tapahtuma on puoluepoliittisesti sitoutumaton.

Atomipommien uhreja muistetaan eri puolilla Suomea 6.8.

6.8.2017 tulee kuluneeksi 72 vuotta siitä, kun Yhdysvallat pudotti atomipommin Hiroshiman kaupunkiin. 9. elokuuta pudotettiin toinen pommi Nagasakiin. Molemmat kaupungit tuhoutuivat silmänräpäyksessä, sadattuhannet kuolivat tai vammautuivat.

Atomipommien uhreja muistetaan Helsingissä kansainvälisenä Hiroshima-päivänä sunnuntaina 6.8. Samalla muistutetaan ydinaseriisunnan tärkeydestä. Muistotilaisuuksia järjestetään myös muualla Suomessa ja maailmalla.

Rauhanfoorumi 30 vuotta – juhlapuhujana presidentti Tarja Halonen

Loviisan Rauhanfoorumi juhlii elokuun ensimmäisenä viikonloppuna 30-vuotista taivaltaan. Tapahtuman kokokohta on Loviisan Rauhanfoorumin 30-vuotisjuhla Lovisa Gymnasiumissa sunnuntaina 6.8. klo 14-16. Juhlapuhujana tilaisuudessa on Presidentti Tarja Halonen. Juhlassa luovutetaan Loviisan Rauhanpalkinto Vappu ja Ilkka Taipaleelle kunnioituksesta heidän pitkäkestoista ja merkittävää, monipuolista rauhantyötään kohtaan.

Suomelta asevientilupa Jemenissä sotivalle Arabiemiraateille

Valtioneuvosto myönsi maanantaina 10.7. suomalaiselle Robonic-yhtiölle puolustustarvikkeiden vientiluvan Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin ulkoasiainministeriön vastustavasta lausunnosta huolimatta. Lupa oikeuttaa viemään Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin kaksi miehittämättömien ilma-alusten lähetysalustaa ja niihin liittyviä laitteita. Toinen alusta viedään Yhdysvaltojen kautta.