– 2.8.2018

Atomipommien uhreja muistetaan Hiroshima-päivänä 6.8.

Hiroshima-päivä: Atomipommien uhrien muistoksi mereen laskettuja punaisia ja valkoisia kynttilälyhtyjä hämärtyvässä illassa

Maanantaina 6.8., Hiroshima-päivänä, muistetaan atomipommien uhreja ja muistutetaan ydinaseriisunnan tärkeydestä. Hiroshima-päivän muistotilaisuuksia järjestetään eri puolella Suomea ja maailmaa.

Hiroshiman ja Nagasakin atomipommi-iskuista tulee kuluneeksi tänä vuonna 73 vuotta. Yhdysvaltojen 6.8. ja 9.8.1945 pudottamat pommit tuhosivat japanilaiset kaupungit silmänräpäyksessä. Sadattuhannet kuolivat ja vammautuivat. Hengissä selvinneet ja heidän jälkeläisensä kärsivät edelleen atomipommien seurauksista.

Tänä vuonna Hiroshima-päivää vietetään ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun YK:n ydinaseet kieltävä sopimus avautui allekirjoituksille syyskuussa 2017. Tähän mennessä sopimuksen on ratifioinut 14 ja allekirjoittanut 59 valtiota. Suomi ei osallistunut sopimuksen neuvotteluihin eikä ole aikeissa allekirjoittaa sitä.

”Hiroshima-päivän tarkoituksena on paitsi muistaa atomipommien uhreja, myös muistuttaa ydinaseiden katastrofaalisista humanitaarisista seurauksista. On meidän kaikkien tehtävä varmistaa, ettei ydinaseita enää koskaan käytetä”, sanoo Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius.

Hiroshiman ja Nagasakin atomipommien uhreja muistetaan japanilaisen perinteen mukaan laskemalla kynttilälyhtyjä veteen. Tunnelmallinen rauhantapahtuma järjestetään Suomessa ainakin Helsingissä, Joensuussa, Loviisassa, Maarianhaminassa, Närpiössä, Raumalla, Turussa, Vantaalla ja Vääksyssä.

Helsingissä Hiroshima-päivän päätilaisuus järjestetään perinteiseen tapaan Töölönlahdella, Oopperan amfiteatterilla klo 21 alkaen. Tapahtumassa puhuvat kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta, pastori Kari Kanala ja samana päivänä 55 vuotta täyttävän rauhanjärjestö Sadankomitean pääsihteeri Anni Lahtinen. Musiikista vastaavat näyttelijä, trubaduuri Olli Ikonen säestäjä Juha Mäntylän kanssa. Tapahtuman järjestävät Suomen Rauhanliitto, Svenska Fredsvänner i Helsingfors ja Helsingin seurakuntayhtymä, yhteistyössä muiden rauhanjärjestöjen kanssa.

Hiroshima-päivän tapahtumia Suomessa

Helsinki

Puheita ja musiikkia Oopperan amfiteatterilla klo 21 alkaen. Kynttilöiden lasku Töölönlahteen noin klo 22. Puhujina kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta, pastori Kari Kanala ja Sadankomitean pääsihteeri Anni Lahtinen. Musiikista vastaavat näyttelijä, trubaduuri Olli Ikonen säestäjä Juha Mäntylän kanssa.

Joensuu

Sirkkalan puiston laiturilta lasketaan kukkasia jokeen Hiroshiman ja Nagasakin uhrien ja ydinkokeista kärsineitten muistoksi klo. 19. alk. Samalla vaaditaan Suomea allekirjoittamaan ja ratifioimaan yleisen ydinasekiellon. Puheenvuoron käyttää teol. yo. Rony Ojajärvi. Tuo oma kukkasi.

Loviisa

Loviisan Rauhanfoorumin yhteydessä järjestetään lyhtykulkue Loviisan Laivasillalta kohti Plagenia. Laivasillan iltajuhlassa esittävät musiikkia duo Virpi ja Jappe Vilponen. Virolaista runoutta on lukemassa Anneliis Koiv. Kynttiläpuheen pitää kansanedustaja Anders Adlercreutz klo 21.30. Kynttilälyhdyt sytytetään fyysisen teatterin voimin: esiintyjinä siviilipalvelusvelvollisia, ohjaajana Beniamino Borghi.

Mariehamn

6 augusti kl. 20:00 – 22:00 Hiroshima-afton med ljusceremoni i Sjökvarteret. Med anledning av Hiroshimadagen den 6 augusti ordnar Emmaus Åland traditionsenligt program i Sjökvarteret i Mariehamn. Kvällen avslutas med ljusceremoni, då ljuslyktor läggs i vattnet.

Närpes

Fredsljus tänds i Närpes å vid idrottsparkens brygga 6.8 kl. 21.00. Tal av Gunilla Teir, sång av Maya Enqvist samt ackompanjemang av Sven Söderlund och Helge Stenback.

Oulu

Hiroshima-tapahtuma. Kokoontuminen kaupunginteattein edustalla kello 21. Sytytetään lyhty ja hiljainen minuutti. Sana vapaa. Lopuksi lasketaan Kukkasia mereen atomipommien uhrien muistoksi.

Pori

6.8. klo 17-18 kokoonnutaan Puuvillan rantaan sukkulakiven kohdalle kunnioittamaan Hiroshiman uhrien muistoa ja edistämään maailmanlaajuisen ydinasekiellon toteutumista. Vaadimme, että Suomi liittyy YK:n ydinasekieltosopimukseen. Järj. Satakunnan Rauhanpuolustajat

Rauma

Kynttilämielenilmaus Venetsialaisportailla Rauman kanaalin varrella. Kynttilöitä sytytetään rauhan puolesta teemalla Ei koskaan enää. Ohjelmassa musiikkia ja puhetta. Järj. Rauman Rauhanpuolustajat

Turku

Kynttilät sytytetään maanantaina 6.8. klo 20.00 – 22.00 Hiroshiman ja Nagasakin atomipommien uhrien muistolle. Tapahtuma pidetään Aurajoen rannassa Aurasillan kupeessa. Tilaisuudessa puhuu Elina Sandelin. Musiikkia esittää trubaduuri Lassi Mettälä. Paikalla saatavana kynttilöitä.

Vantaa

Hiroshiman uhrien muistotilaisuus Veininmyllyn rannassa (Tikkurilantie 42) 6.8. klo 20.30. Puhujina Ulla Klötzer ja Merikukka Kiviharju. Järjestää Vantaan Rauhanpuolustajat.

Vääksy

Hiroshima-päivän kynttilöidenlasku Vääksynjokeen kello 20. Tilaisuudella muistetaan Hiroshiman ja Nagasakin atomipommien uhreja ja muistutetaan atomiaseen vaaroista. Tilaisuudessa puhuu Ari Myllylä ja musiikkia esittää Milja ja Marko Kungas. Kokoontuminen Toivo Kärki -lavalla Vääksyn kanavapuistossa. Osallistujille jaetaan kynttilät.