– 22.6.2022

Ydinasekieltosopimuksen ensimmäinen kokous Wienissä 21.-23.6.- valtiot, järjestöt ja asiantuntijat kokoontuvat kieltääkseen ydinaseet

Tiistaina 21. kesäkuuta avattiin historiallinen ensimmäinen ydinaseet kokonaan kieltävän sopimuksen osapuolikokous. Sadat hallitusten edustajat, kansalaisjärjestö-ihmiset, tutkijat ja atomipommista ja ydinkokeista hengissä selvinneet kokoontuivat yhteen Wienissä.

Suomikin osallistuu kokoukseen, vaikka vaan tarkkailijana kun ei ole sopimusta vielä allekirjoittanut. Myös kansalaisjärjestöistä on Suomesta edustajia, heidän joukossaan Rauhanliiton puheenjohtaja Tarja Cronberg osana järjestö-delegaatiota.

Virallista kokousta on edeltänyt kansalaisyhteiskunnan tapahtuma-viikonloppu. Itävallan ulkoministeriön koollekutsuma konferenssi ydinaseiden humanitaarisista vaikutuksista ja globaali parlamentaarikoiden kokoontuminen, saman aiheen tiimoilta, johon 400 parlamentaarikkoa 16 maasta muun muassa Silvia Modig Suomesta osallistui.

Sopimuskokouksen alla 3 uutta valtiota ratifioi sopimuksen niin, että ratifioineiden valtioiden määrä on nyt jo 65. Tavoitteena on saada kaikki maailmaan maat kieltämään ydinaseet ja hävittämään ne.

Teoria ydinasepelotteen ”deterence”, suojasta, ei ole rauhan perusta, totesi aloituspäivän puheenvuorossaan Etelä-Afrikan apulaisulkoministeri Alvin Botes vedoten ydinasevaltoihin “vapauttamaan itsensä”  tuhon politiikasta, ja aloittamaan työ ydinaseriisunnan puolesta. Hänen mielestään tämän hetken globaalissa turvallisuusympäristössä ole mahdollisuutta enää mihinkään viivyttelyyn asiassa.

Monissa kokouksen ensimmäisen päivän puheenvuoroissa tuli esille huono kiristynyt maailmanpoliittinen tilanne, se että ydinaseilla jälleen uhataan aktiivisesti ja sen kiireellisyys, että saadaan aikaiseksi ydinaseriisuntaa aidosti ja oikeasti.

Toivoa ja korvauksia

Rauhanliiton puheenjohtaja Tarja Cronberg, joka osallistunut lukuisiin aseidenriisuntakokouksiin ja -prosesseihin, niin tutkijan poliitikon kuin järjestöaktiivin roolissa vuosien varrella, kommentoi kokousilmapiiriä:

Maailma on yhtäkkiä täysin päälaellaan. Kokouksen pääosallistujia ovat Keski-Amerikan maat, jotka kaikki ovat ratifioineet sopimuksen. Nuoret espanjaa puhuvat naiset täyttävät kokoussalin. Toinen iso ryhmä ovat Tyynen meren saarivaltiot. Ne ovat olleet ydinkokeiden kohteita vuosia ja odottavat nyt oikeututusti oikeutta ja korvauksia.

Tänään pääteemana on ollut sopimuksen universaalistaminen, eli kysymys siitä miten kaikki maat saataisiin allekirjoittamaan sopimus. Toinen tärkeä kysymys on ollut: Jos ydinasevaltiot allekirjoitavat sopimuksen. Miten kauan heillä olisi aikaa luopua ydinaseistaan. Kokous yksimielisesti totesi että 10 vuotta, raportoi Cronberg sopimusosapuolten kokouksesta 22.6. Wienistä.

Voit seurata kokousuutisia ja live-TV:täkin:

-> https://www.icanw.org/

-> Kokouksessa annetut lausunnot: https://reachingcriticalwill.org/disarmament-fora/nuclear-weapon-ban/1msp/statements

-> hyvät päivä-yhteenvedot löydät:  https://reachingcriticalwill.org/disarmament-fora/nuclear-weapon-ban/1msp/