– 5.10.2020

Kuka voittaa Nobelin rauhanpalkinnon 2020?

Nobelin rauhanpalkinto.

Nobelin rauhanpalkinnon voittaja 2020 julkaistaan perjantaina 9. lokakuuta. Palkinnon myöntävän Norjan Nobel-komitean mukaan palkinnon saajaksi on 318 ehdokasta, joista 211 on yksittäisiä henkilöitä ja 107 organisaatioita.

Kaikki muut tiedot Nobel-ehdokkaista pidetään salassa seuraavien 50 vuoden ajan. Spekulointia ja vedonlyöntiä palkinnon saajasta käydään kuitenkin ahkerasti. Vedonlyöntilistojen kärjessä keikkuvat Maailmain terveysjärjestö WHO, ilmastoaktivisti Greta Thurnberg ja Uuden-Seelannin pääministeri Jacinda Arden. Perässä tulevat toisaalta myös Donald Trump ja vuonna 2012 palkittu Euroopan Unioni.

Oslon rauhantutkimusinstituutti PRIO:n johtaja Henrik Urdal on puolestaan omassa listassaan nostanut mahdollisiksi palkinnon saajiksi

• toimittajia suojelevan Committee to Protect Journalists (CPJ) -järjestön,
  • Sudanin rauhanprosessissa vaikuttaneen Alaa Salahin,
  • venäläisen oppositiopoliitikko Alexei Navalnyn ja hänen korruption vastaisen järjestönsä,
  • uiguuriaktivisti Ilham Tothin ja hongkongilaisen demokratia-aktivisti Nathan Law Kwun-chungin, sekä
  • rauhan ja YK:n Nuoret, rauha ja turvallisuus -päätöslauselman puolesta kampanjoineet libyalaisen Hajer Shariefin ja Somaliassa syntyneen Ilwad Elmanin.

Kuka vain voidaan asettaa ehdolle Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi. Ehdokkaita voivat asettaa kuitenkin vain tietyt kriteerit täyttävät toimijat, kuten kansallisten parlamenttien ja hallitusten jäsenet, aiemmat Nobelin rauhanpalkinnon saajat, Norjan Nobel-komitean jäsenet tai tiettyjen tieteenalojen professorit ja laitosten johtajat.

Nobelin rauhanpalkinto Suomessa

Suomessa suurin osa muistaa, että presidentti Martti Ahtisaari sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2008. Tämän lisäksi palkinto on myönnetty useita kertoja järjestöille tai muille organisaatioille, joilla on toimijoita myös Suomessa. Suomalaisia rauhannobelisteja löytyy siis yllättävän monta:

• 1985 Lääkärit ydinsotaa vastaan IPPNW. Suomalainen jäsenjärjestö Lääkärin sosiaalinen vastuu oli perustettu kolme vuotta aiemmin, 1982.
  • 1988 YK:n rauhanturvaajat. Palkinto jaettiin 53 maan rauhanturvajoukoille. Suomi oli yksi näistä.
  • 1997 Jody Williams ja kansainvälinen kampanja maamiinojen kieltämiseksi. Suomen miinakampanjasta palkintoa oli vastaanottamassa Laura Lodenius.
  • 2007 Al Gore ja Hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC. Palkintoa oli vastaanottamassa myös suomalaistutkija Riitta Pipatti.
  • 2017 International Campaign to Abolish Nuclear Weapons (ICAN). Kansainvälisellä ydinasekieltoa ajavalla verkostolla on monta aktiivista jäsenjärjestöä Suomessa.

Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1910 saaneella International Peace Bureau (IPB) -järjestöllä on neljä suomalaista jäsenjärjestöä: Rauhanliitto, Sadankomitea, Rauhanpuolustajat ja Naiset rauhan puolesta. Lisäksi kaksi vuotta sitten toimiston Suomeen perustanut Lääkärit Ilman rajoja (MSF) palkittiin Nobelilla vuonna 1999.

Perjantaina nähdään, osuuko yksikään esillä olleista veikkauksista oikeaan. Yli kolmestasadasta ehdokkaasta voittajaksi voi nousta yllättäviäkin nimiä.

Tuuli Vuori

Kirjoittaja on Rauhanliiton viestinnän ja vaikuttamistyön asiantuntija.

Rauhanliiton blogi tuo näkökulmia rauhanpolitiikkaan ja -kulttuuriin. Sen kirjoittajat ovat Rauhanliiton ja rauhanliikkeen toimijoita ja tutkijoita. Blogissa esitetyt näkökulmat eivät välttämättä täysin vastaa Rauhanliiton kantoja.