– 17.6.2020

75 vuotta Hiroshimasta – muistetaan atomipommien uhreja 6.8.

Kuvassa teksti "75 vuotta Hiroshimasta" ja taustalla tummassa vedessä kelluvia valkoisia ja punaisia kynttilälyhtyjä.

75 vuotta sitten, 6.8.1945, Yhdysvallat pudotti atomipommin Hiroshiman kaupunkiin Japanissa. Yksi pommi tuhosi koko kaupungin. Joitain päiviä myöhemmin, 9. elokuuta, saman kohtalon koki japanilainen Nagasakin kaupunki.

Ydinaseiden humanitaariset seuraukset olivat hirvittävät. Vuoden loppuun mennessä Hiroshimaan pudotettu pommi oli tappanut arviolta 140 000 ihmistä ja Nagasakiin pudotettu pommi arviolta 74 000 ihmistä. Pommituksista hengissä selvinneet ovat kärsineet terveysongelmista ja sosiaalisesta stigmasta koko elämänsä ajan.

Atomipommien uhreja muistetaan ympäri maailmaa Hiroshima-päivänä 6.8. Samalla muistutetaan ydinaseriisunnan ja rauhantyön tärkeydestä. On meidän tehtävämme muistaa, jotta voimme sanoa: Ei koskaan enää.

Hiroshima-päivän tapahtumassa Helsingissä puhujana Pekka Haavisto

Helsingissä kokoonnumme sytyttämään elävän liekin atomipommien uhrien muistolle 6.8.2020 klo 21 alkaen Töölönlahdelle, lähellä Oopperan amfiteatteria.

• Puhujina ulkoministeri Pekka Haavisto ja yliopisto- ja kisapappi Leena Huovinen.
  • Musiikista vastaavat Paleface ja Koiton Laulun pienempi kokoonpano.
  • Kynttilälyhdyt lasketaan mereen noin klo 22. Lyhtyjä voi ostaa paikan päältä 2 € / kpl.

Tapahtuman järjestävät Suomen Rauhanliitto – Finlands Fredsförbund, Svenska Fredsvänner i Helsingfors, Helsingin seurakuntayhtymä ja Töölön seurakunta yhteistyössä usean rauhanjärjestön kanssa.

Pidetään turvavälejä toisiimme! Tulethan paikalle vain terveenä, kiitos!

75 vuotta Hiroshimasta – tapahtumat Suomessa

Lapsi on kyykistynyt vedenrajaan katsomaan meressä kelluvia Hiroshima-päivän kynttilälyhtyjä.
Hiroshima-päivän kynttiläseremonia Loviisassa. Kuva: Loviisan Rauhanfoorumi

Helsingin lisäksi Hiroshima-päivän tapahtumia järjestetään Suomessa useilla paikkakunnilla. Keräsimme listan tilaisuuksista.

Tiedätkö tapahtuman, jonka haluaisit mukaan listaan? Lähetä tiedot ja mahdollinen linkki osoitteeseen tiedotus@rauhanliitto.fi!

Asikkala

Kokoontuminen Hiroshima-päivän tilaisuuteen Win&Cafe Jokirannan terassilla. Kynttilöiden lasku Vääksyn jokeen atomipommin uhrien muistoksi klo 20

• Puhe: Yrjö Mattila
  • Musiikki: Matleena Karjalainen ja Ilmari Niskanen
  • Järjestäjä: Asikkalan Rauhanryhmä
Loviisa

Loviisan Rauhanfoorumia ei järjestetä tänä vuonna, mutta paikallisten vapaaehtoisten voimin saamme jälleen kokoontua 6.8 Hiroshima-päivänä yhteen ja luoda tunnelmallisen kynttiläkulkueen.

Ohjelma:

• 21.00 Kokoontuminen Laivasillan paviljongille
  • Musiikkia: Kalle Katz ja Voice crack
  • Kollektiivinen ääniesitys: Susanna Karvinen
  • 21.45 (noin) Lyhtyjen sytyttäminen ja kulkue Plagenin uimarannalle. Lyhtyjen lasku mereen

Omia lyhtyjä ei tarvita. Tilaisuuden lyhdyt kerätään yöllä merestä taas seuraavan vuoden käyttöä varten.

Närpiö
Närpesnejdens fredsförening uppmärksammar Hiroshimafagen vid idrottsplatsens brygga den 6.8. kl 21. Husbandet Helge och Sven spelar och sjunger, unga Michelle Sigg sjunger några sånger och Britta Hannus-Gullmets håller tal. Kaffeservering.
Turku

Turussa perinteinen atomipommien uhrien muistotilaisuus järjestetään Aurasillan kupeessa klo 20 alkaen. Lämpimästi tervetuloa sytyttämään kynttilä Aurajoen rannalle uhrien muistoksi, rauhan ja ydinaseriisunnan puolesta.

Paikan päällä saatavilla jonkin verran kynttiläitä, mutta voit tuoda mukanasi myös oman kynttiläsi. Tilaisuuden järjestää Rauhanpuolustajain Turun piirijärjestö.

Lisätietoja ydinaseista ja aseistariisunnasta

Ydinaseet ovat joukkotuhoaseita, eikä niillä taata kenenkään turvallisuutta. Rauhanliiton Ydinaseet-teemasivulta löydät lisätietoja maailman ydinasearsenaaleista, ydinaseiden humanitaarisista seurauksista sekä aseistariisunnasta ja Suomen kannoista.

Rauhanliitto on aktiivinen jäsen ydinasekiellon puolesta työskentelevässä kansainvälisessä ICAN-verkostossa. Lisätietoja ydinaseiden vastaisesta toiminnasta Suomessa löydät myös ICAN Finland -verkoston sivuilta.