– 29.10.2020

Rauhanliitto 100 vuotta! Juhlaviikko 2.–8.11.2020

Rauhanliitto 100 vuotta -logo.

Suomen Rauhanliitto täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Järjestö on vanhin Suomessa edelleen toimiva rauhanjärjestö ja keskeinen osa suomalaisen rauhanliikkeen historiaa. Rauhanliitto viettää juhlaviikkoaan 2.-8.11.2020. Tervetuloa mukaan!

Viikon ohjelmasta löytyy niin asiaa rauhantutkimuksesta, rauhan ja maailman megahaasteiden linkittymisestä ja tietenkin juhlapuheita. Kaikkiin tapahtumiin voi osallistua myös etänä. Ohjelman puhujista löytyy mm. presidentti Tarja Halonen, Tarja Cronberg, Ilkka Taipale ja Tukholman rauhantutkimusinstituutti SIPRI:n johtaja Dan Smith.

Rauhanliitto perustettiin vuonna 1920. sen samanniminen edeltäjä oli lakkautettu toisen sortokauden aikana vuonna 1913. Itsenäistymisen jälkeen kansalaistoiminta sai jälleen jalansijaa. Jo ensimmäisissä toimintaohjelmissa liitto puolusti mm. kansainvälistä oikeutta, ristiriitojen väkivallatonta sovittelua, aseistariisuntaa ja rauhankasvatusta.

Nykyisin Rauhanliitto on 16 rauhanjärjestön kattojärjestö ja rauhankysymysten asiantuntija. Se puhuu aktiivisesti muun muassa ydinaseriisunnan ja robottiaseiden kieltämisen puolesta, toteuttaa rauhankasvatustyötä Rauhankoulussa ja ylläpitää rauhantyön toimintakeskus Rauhanasemaa.

Juhlaviikon ohjelman lisäksi rauhankirjallisuuden näyttelyitä on esillä ainakin Vaasan pääkirjastossa sekä Pasilan pääkirjastossa ja Työväenliikkeen kirjastossa Helsingissä.

Juhlaviikon ohjelma

Ti 3.11. klo 17-19: Rauhantutkimus on tärkeää rauhantyölle

Työväenliikkeen kirjastossa rauhantutkimuksen vaiheista ja aiheista Suomessa alustaa professori Raimo Väyrynen. Rajoitettu osallistujamäärä, ennakkoilmoittautumisia pyydetään. Tilaisuus katsottavissa myös verkossa. Katso lisätiedot ja ilmoittaudu tapahtumaan täältä. →

Ke 4.11. klo 16–18: Maailmanrauha vaarassa