– 19.9.2019

21.9. vietetään rauhanpäivää – katso tapahtumavinkit

Käsi pitelee rauhanmerkkiä.

Kansainvälinen rauhanpäivä 21.9. on YK:n yleiskokouksen asettama päivä, joka on omistettu rauhan vahvistamiselle niin kansojen sisällä kuin niiden välilläkin. Kaikkien konfliktien toivotaan taukoavan rauhanpäivän ajaksi.

Vuonna 2019 rauhanpäivää vietetään ympäri Suomea. Tältä sivulta löydät listan Rauhanliiton tiedossa olevista tapahtumista. Jos tiedät tapahtuman jonka haluaisit tälle listalle, voit lähettää sen tiedot osoitteeseen tiedotus@rauhanliitto.fi.

Rauhanviikon tapahtumia

Nuorten rauhanviikko 16.-21.9

Suomen ensimmäinen Nuorten rauhanviikko (16.-21.9.) innostaa nuoret työskentelemään yhdessä rauhanomaisen tulevaisuuden puolesta.

Luvassa on useissa eri kaupungeissa järjestettäviä kouluvierailuja, tempauksia, tapahtumia ja iltaohjelmaa paneelikeskusteluista jalkapallo-otteluihin. Viikko huipentuu kansainvälisenä rauhanpäivänä 21.9. järjestettävään isoon seminaariin Helsingissä.

Rauhankasvatusinstituutin Rauhankiihdyttämö 19.-21.9.

Onko sinulla idea, kuinka maailmaa muutetaan tai oletko turhautunut siihen, kuinka nuorten on vaikea aidosti saada ääntään kuuluviin päätöksenteossa? Onko mielessäsi yhteiskunnallinen ongelma tai epäkohta ja siihen ratkaisuehdotus?

Rauhankasvatusinstituutin Rauhanpäivän kiihdyttämössä 19.-21. syyskuuta työstetään nuorten ideoita ja haetaan rahoitusta Euroopan solidaarisuusjoukoilta. Hakuaika tapahtumaan on päättynyt.

Peace Day -seminaari 20.9., Tampere

Tampereen YK-yhdistys juhlistaa kansainvälistä rauhanpäivää järjestämällä Peace Day -seminaarin, jonka teemana on “Nuoret, rauha ja turvallisuus”. Tapahtuma pidetään englanniksi, paikkana Tampereen yliopisto, luentosali A3, klo 11.00 Tutustu ohjelmaan ja tule mukaan täällä.

Lecture: The Privatization of Warfare in Iraq and Syria, 20.9. Helsinki

SaferGlobe isännöi poliittisen kommentaattorin ja analysoijan Nicolai Due-Gundersenin luentoa sodankäynnin yksityistämisestä Irakissa ja Syyriassa. Tilaisuus on englanninkielinen ja sen paikkana on Globaalikeskus (Siltasaarenkatu 4, 7. kerros) klo 13.00.

Rauhanpäivä Helsingissä

Nuoret rauhanratkaisijoina -seminaari 21.9. klo 13-16

Nuoret rauhanratkaisijoina -seminaarissa Helsingin keskustakirjasto Oodissa pohditaan ilmastonmuutoksen, rauhan ja turvallisuuden kytköksiä.

Rauhanliike 2020-luvulle

Tässä kutsuvierastilaisuudessa Rauhanasemalla mietitään, miltä näyttää rauhanliike 2020-luvulla. Millaisia ovat sen haasteet ja painopisteet?