– 5.8.2021

Toimi ydinaseriisunnan puolesta – 5 vinkkiä Hiroshima-päivään

Atomipommien uhreja muistetaan Hiroshiman ja Nagasakin pommitusten vuosipäivinä 6. elokuuta. Samalla muistutetaan ydinaseriisunnan tärkeydestä. Ydinaseet ovat joukkotuhoaseista tuhoisimpia ja niiden käytön humanitaariset seuraukset ovat katastrofaalisia. Toimi ydinaseriisunnan puolesta – keräsimme parhaat vinkit.

1. Tule mukaan Hiroshima-päivän tapahtumaan

Helsingissä sytytetään kynttilöitä Töölönlahden amfiteatterilla perjantaina 6.8. kello 21 alkaen. Puhujina ovat kosmologi ja kirjailija Kari Enqvist sekä yhteiskunnallisen työn pastori Raija Korhonen. Musiikista vastaavat laulaja Emma Salokoski ja harmonikkataiteilija Johanna Juhola. Lue lisää tapahtumasta.

Hiroshima-päivän tapahtumia järjestetään myös Vantaalla, Turussa, Maarianhaminassa, Närpiössä ja Asiakkalassa. Katso kaikki tapahtumat.

Monia tapahtumia voi seurata myös kotisohvalta käsin. Helsingin Hiroshima-tapahtumaa voi seurata  Kirkko Helsingissä Facebook-sivulla ja Rauhanliiton Facebook-sivulla. Etäyhteyksin voi seurata myös muistotilaisuutta suoraan Hiroshimasta. Lähetys alkaa Suomen aikaa kello 00:50. Lisätietoa Hiroshiman kaupungin sivulta.

2. Jaa somessa tietoa ydinaseista

Näytä tukesi sosiaalisessa mediassa jakamalla tietoa ydinaseista ja ydinaseriisunnan tarpeesta. Voit jakaa esimerkiksi Rauhanliiton tai Suomen ICAN-liikkeen julkaisemia kuvia ja tekstejä tai Rauhanliiton sivuilta löytyvää tietoa ydinaseista. Lisää mukaan tunnisteet #hiroshimapäivä #eiydinaseille.

3. Taittele kurkiorigami atomipommien uhrien muistoksi

Kaksivuotias Sadako Sasaki oli kaksivuotias, kun atomipommin pudotettiin hänen kotikaupunkiinsa Hiroshimaan. Luultavasti säteilylle altistumisen seurauksena Sadako sairastui myöhemmin leukemiaan. Sairaalahoidossa ollessaan hän ryhtyi taittelemaan paperikurkia, sillä tarinan mukaan hänen, joka taittelee tuhat paperikurkea, toive toteutuu. Sadakon kuoleman jälkeen hänestä ja origamikurjesta tuli symboli ydinpommien uhreille.

Kurkiorigamin taittelu onnistuu helposti videon ohjeita seuraamalla. Jaa oma origamikurkesi somessa tunnisteilla #hiroshimapäivä #eiydinaseille ja merkitse mukaan @rauhanliitto. Myös kynttilän sytyttäminen on kaunis tapa muistaa atomipommien uhreja.

4. Pyydä kaupunkisi mukaan vetoomukseen ydinasekiellon puolesta

Helsingin kaupunki päätti 19.5.2021 allekirjoittaa ydinaseriisuntaa ajavan ICAN-kampanjan kaupunkien vetoomuksen ydinaseiden täyskiellosta. Vetoomuksessa ovat jo mukana muun muassa Pariisi, Sydney, Oslo ja Berliini. Kerro oman kaupunkisi päättäjille vetoomuksesta ja pyydä, että he edistävät kaupunkisi liittymistä vetoomukseen. Lisätietoa vetoomuksesta löydät ICAN-verkoston sivulta.

5. Tue työtä ydinaseriisunnan puolesta lahjoittamalla

Rauhanliitto työskentelee pitkäjänteisesti ydinaseriisunnan puolesta. Vaikutamme suomalaisiin päättäjiin ja yleiseen mielipiteeseen. Levitämme tietoa ydinaseiden vaikutuksista ja olemme mukana kansainvälisissä ydinaseriisuntaa ajavissa verkostoissa. Toimimme sen puolesta, että myös Suomi allekirjoittaa ja ratifioi ydinasekieltosopimuksen.

Voit osallistua keräykseen Facebookissa, tehdä kertalahjoituksen tai ryhtyä kuukausilahjoittajaksi. Kiitos tuestasi!