– 18.10.2019

YK:n päivä 24.10. ja aseistariisuntaviikko – katso tapahtumat!

Kuvassa valkoisista kynttilälyhdyistä tehty rauhanmerkki eduskuntatalon portailla

Yhdistyneiden kansakuntien perustamista juhlistavaa YK:n päivää vietetään vuosittain 24. lokakuuta. Samalla viikolla vietetään myös kansainvälistä aseistariisuntaviikkoa. Kokosimme listan viikon aikana järjestettävistä, teemaan liittyvistä tapahtumista Suomessa.

Listaa päivitetään. Jos tiedät tapahtuman joka ei löydy listasta vaikka mielestäsi sinne sopisi, vinkkaa osoitteeseen tiedotus@rauhanliitto.fi!

Tiistai 22.10.

Hävittäjähankinnat

Eduskuntatalo, Helsinki

Hävittäkaupat uuteen harkintaan -adressin allekirjoittaneet vaativat kunnollisen julkisen keskustelun käymistä lähestyvistä hävittäjähankinnoista. Samalla vaaditaan hankintojen uudelleenarviointia eduskunnassa. Vetoomus luovutetaan eduskuntaryhmille YK:n aseidenriisuntaviikolla tiistaina 22.10.2019 kello 10.30–11.00.

Allekirjoituksia kerätään vielä maanantaihin 21.10.2019 asti. Vetoomuksen voi allekirjoittaa täällä.

YK-kino, Helsinki

UNRIC, Tiedekulma sekä Suomen YK-liitto esittävät yhteistyössä dokumenttielokuvan ”Anote’s Ark” Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 4) 22.10. klo 17:00. ”Anote’s Ark” on dokumentti ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista Tyynenmeren saarivaltion Kiribatin ihmisten elämään.

Elokuvan jälkeen käydään keskustelu, jonka aikana yleisö voi esittää kysymyksiään panelisteille. Mukana keskustelussa on kansainvälisen siirtolaisuusjärjestö IOM:n maajohtaja Simo Kohonen ja Suomen Pakolaisavun toiminnanjohtaja Annu Lehtinen. Elokuvanäytös on ilmainen.

Keskiviikko 23.10.

Imatran kaupunginkirjasto, Imatra

YK:n aseistariisuntaviikolla toimittaja ja tietokirjailija Pentti Sainio vierailee pääkirjastossa puhumassa Suomen tulevasta hävittäjähankinnasta ja aihetta käsittelevästä kirjastaan Minne Suomi pommittaa? Tilaisuuden jälkeen yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja kommentteja.

YK:n päivä, torstai 24.10.

Ihmisten muodostama elävä rauhanmerkki Helsingin Tuomiokirkon portailla

Tuomiokirkko klo 10–11

Perinteinen YK:n päivän sanajumalanpalvelus Tuomiokirkossa. Puheen pitää artikkelitoimittaja, rovasti ja rauhanturvaajien sotilaspappina Libanonissa työskennellyt Jussi Rytkönen. Musiikissa kanttori Inka Kinnunen ja Matti Turunen, joka myös johtaa Lähde-kuoroa. Solisteina Jenny Liebkind, Burhan Hamdan ja Mouafak Barafi.

Kaikille avoimen tilaisuuden järjestävät Helsingin tuomiokirkkoseurakunta, Suomen Kristillinen Rauhanliike ja Suomen YK-liitto.

Keskustakirjasto Oodi klo 13–16

YK:n päivän seminaari: Kohti kestävää ja rauhanmukaista maailmaa. Tänä vuonna YK:n päivän seminaarissa keskustellaan erityisesti lasten, nuorten, naisten ja alkuperäiskansojen asemasta ja roolista kestävän kehityksen edistämisessä ja rauhan rakentamisessa. Tilaisuuden aikana julkistetaan myös vuoden 2019 YK:n ystävän kunniamaininta.

Järjestäjät: Suomen YK-liitto, Suomen UNICEF, Suomen UN Women, UNDP:n Suomen tiedotustoimisto ja Suomen Pakolaisapu.

Eduskuntatalo klo 18

Rauhanliitto ja Svenska Fredsvänner i Helsingfors tekevät yhdessä muiden rauhanjärjestöjen kanssa rauhanmerkin kynttilöistä Eduskuntatalon rapuille. Tapahtuma alkaa klo 18.

Imatra

Perinteikäs YK-päivän rauhanilta (Olavinkatu 13, Imatra). Mukana ovat Imatran seurakunta, Imatran rauhanpuolustajat, IAP, Vasemmistoliitto, Imatran työnhakijat, Imatran Unicef ja Imatran eläkeläiset. Ohjelmassa on musiikkia, puheita ja lopuksi sytytetään Inkerin aukiolla kynttilät rauhan ja aseistariisumisen puolesta.

Närpes

Närpesnejdens fredsförening ordnar fredsbön i Närpes kyrka på FN-dagen 24.10 kl. 18.00. Tal av Nanna Rosengård och Tom Ingvesgård håller andakt. Musikinslag.

Pori

Emeritusprofessori Jyrki Käkönen pohjustaa keskustelua aiheesta Mureneva maailma ja väkivallan uhat YK-päivänä, torstaina 24.10. kello 18 – 19.30 pääkirjaston Kokoustilassa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Tilaisuuden järjestävät Satakunnan Rauhanpuolustajat ry ja Porin kaupunginkirjasto.

Turku

Rauhanmarssi Turussa Laulaen – Sjungande Fredsmarsch i Åbo

Rauhanmarssi Turussa. Rauhanlippu-työpaja Kirjakahvilan pihalla klo 14.20. Puheita, esityksiä ja musiikkia Vanhala Suurtorilla klo 15.30 alkaen. Rauhanmarssi lähtee klo 17. Ohjelma jatkuu marssin jälkeen.

Rauhanpuolustajien YK:n päivän tapahtuma

Turun Pulut järjestää YK:n päivän tapahtuman klo 18-20 (Vanha Hämeentie 29, Turku). Suomi on tekemässä historiansa ylivoimaisesti suurinta asehankintaa HX-hankkeena tunnetun taistelukonekaupan muodossa. Mihin tarkoitukseen koneita ollaan hankkimassa? Aiheesta alustaa kirjailija ja Rauhan Puolesta -lehden kolumnisti Raimo Pesonen. Mukana bosnialaisten nuorten tanssiryhmä sekä katsaus Rauhanpuolustajien Turun piiritoimikunnan historiaan. Samalla juhlistetaan Rauhanpuolustajien 70-vuotista taivalta kakkukahvien merkeissä.

Lauantaina ja sunnuntaina 26. – 27.10.

Graffiti: Fred

Rauhanasema, Helsinki

Rauhanasemalla (Veturitori 3) 26. – 27.10. jo kymmenettä kertaa järjestettävillä Varjokirjamessuilla on tuttuun tapaan esillä kirjoja, keskusteluja, kustantamoja, järjestöjä, distroja, musiikkia, runoja, ruokaa ja kakkua. Mukana on myös rauhanjärjestöjen infopöytä. Tapahtuman järjestää Varjokirjamessut-työryhmä yhteistyössä Mustan kanin kolon ja Aseistakieltäytyjäliiton kanssa. Tutustu ohjelmaan Varjokirjamessujen sivuilla.

Kirjamessut, Helsinki

Sotien oikeuttamisen historiasta keskustelevat sunnuntaina 27.10. klo 15 tutkija Jaakkojuhani Peltonen ja Ydin-lehden päätoimittaja Arja Alho Kirjamessujen Kultti-osastolla. Kultti ry edustaa mielipide- ja kulttuurilehtiä.