– 29.4.2019

Maailman sotilasmenot kasvoivat – ihmisten kustannuksella, sanovat rauhanjärjestöt

SIPRI infographic on world military spending

Tukholman rauhantutkimusinstituutti SIPRI:n maanantaina 29.4. julkaisemien tilastojen mukaan maailman sotilasmenot kasvoivat viime vuonna 2,6 % verrattuna edellisvuoteen. Vuonna 2018 maailmassa käytettiin sotilasmenoihin huimat 1822 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Tilastot osoittavat, että sotilaisiin ja aseisiin käytetään rahaa yhä enemmän hyvinvoinnin ja ilmaston kustannuksella. Kehityksen suuntaa täytyy muuttaa, vaativat rauhanjärjestöt Rauhanliitto ja Sadankomitea.

Eniten sotilaisiin ja aseisiin panostivat Yhdysvallat, Kiina ja Saudi-Arabia. Kiinan osuus maailman sotilasmenoista on nyt 14 %. Euroopassa rahaa käyttivät eniten Ranska, Venäjä, Iso-Britannia ja Saksa. Venäjä ja Ranska käyttivät hieman edellisvuotta vähemmän, kun taas Saksa ja Iso-Britannia enemmän. Turkin sotilasmenot kasvoivat valtavat 24 % edellisvuoteen verrattuna.

Bulletin of Atomic Scientists -järjestön Maailmanlopun kello osoittaa parhaillaan kahta minuuttia vaille keskiyötä. Sodan uhka maailmassa on tällä hetkellä ennen näkemättömän lähellä”, sanoo Rauhanliiton puheenjohtaja ja SIPRI:n erikoistutkija Tarja Cronberg.

”Rauhan kannalta nyt on tärkeintä vähentää puolustusmenoja ja lisätä asevalvontaa sekä tukea diplomaattisia ratkaisuja sotien ennaltaehkäisemiseksi”, hän jatkaa.

Konflikteja ehkäistäkseen valtioiden tulisi panostaa asevarustelun sijasta huomattavasti enemmän kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamiseen ja ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Hallitusohjelman painopiste hyvinvointiin

Rauhanliiton ja Sadankomitean mukaan uuden hallituksen on panostettava koulutukseen, terveydenhuoltoon, vanhuspalveluihin ja kunnianhimoiseen ilmastopolitiikkaan.

”Näihin tarvitaan nykyistä enemmän rahaa. Niihin ja muihin hyvinvointipalveluihin panostaminen kuitenkin kannattaa, toisin kuin sotilasmenot ja asevarustelu, jotka syövät pohjaa kestävän turvallisuuden ja rauhan edistämiseltä”, Sadankomitean puheenjohtaja Johanna Kelhu painottaa.

Suomenkin sotilasmenot kasvavat merkittävästi, mikäli erityisesti HX-hanke toteutetaan kaavaillussa laajuudessaan. Siinä kyse ei ole vain 7-10 miljardin euron hankintakustannuksista, vaan mahdollisesti jopa 35-40 miljardin käyttö- ja elinkaarikustannuksista.

Kansainväliset sotilasmenojen vastaiset viikot

Parhaillaan maailmalla vietetään kansainvälisiä sotilasmenojen vastaisia toimintaviikkoja. Kampanjan aikana ihmiset eri puolilla maailmaa järjestävät tapahtumia ja tempauksia, joissa vaaditaan inhimilliseen turvallisuuteen panostamista ja sotilasmenojen leikkaamista.

Lisätietoja

• Rauhanliiton viestinnän ja vaikuttamistyön asiantuntija Tuuli Vuori: tiedotus@rauhanliitto.fi / puh. 040 099 8275
  • Lue lisää sotilasmenoista Rauhanliiton teemasivulta