– 1.4.2020

Auta jatkamaan vaikuttavaa työtä rauhan puolesta

Vihreä sydänrauhanmerkki, jonka taustalla kuvia Rauhanliiton toiminnasta.

Yleisavustuksen leikkaus ja koronaepidemian romauttamat Rauhanaseman vuokratuotot vaarantavat Rauhanliiton vaikuttamistyön rauhan ja aseistariisunnan puolesta. Toimintansa turvaamiseksi liitto käynnistää joukkorahoituskampanjan.

Osallistu joukkorahoitukseen

Tänä vuonna 100-vuotisjuhliaan viettävä Rauhanliitto on rauhantyön kattojärjestö, joka nostaa aseistariisunta-aloitteita politiikan asialistalle. Se työskentelee esimerkiksi robottiaseiden ja ydinaseiden kieltämiseksi, puuttuu kyseenalaisiin asekauppapäätöksiin ja vaatii varustelumenojen leikkaamista inhimillisen turvallisuuden ja ympäristön hyväksi.

Yleisavustuksen leikkaukset ja koronaepidemian vaikutukset ovat ajaneet Rauhanliiton toiminnan ahdinkoon. Kevään aikana liitto joutuu turvautumaan muun muassa lomautuksiin ja toiminnan kulujen leikkauksiin.

“Viime vuosien leikkauspolitiikka vaikutti vakavasti koko kansalaisjärjestökenttään, erityisesti rauhanjärjestöihin”, kertoo Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius. Rauhanliiton ja monen muun järjestön työn tuloksena rauhantyön valtionavut saatiin kuitenkin palautettua ainakin hetkeksi lähes leikkauksia edeltäneelle tasolle.

Rauhanliiton yleisavustusta vuodelle 2020 leikattiin kuitenkin jälleen. “Oikeusministeriön myöntämä avustuksemme putosi 20 % verrattuna edelliseen vuoteen. 30 000 euroa on suuri summa järjestölle, joka on jo kiristänyt vyötä monta vuotta”, Lodenius toteaa, ja jatkaa: “Käytännössä kykymme jatkaa asiantuntemusta vaativaa vaikuttamistyötä on vaakalaudalla.”

Samaan aikaan osunut koronaepidemia ja siitä seuranneet Rauhanliiton ylläpitämän Rauhanaseman vuokratulojen menetykset vaikeuttavat tilannetta entisestään.

Joukkorahoitus rauhan puolesta

Koronaepidemia aiheuttaa monille epävarmuutta niin terveyden kuin toimeentulonkin puolesta. Rauhanliikkeellä on rooli vahtikoirana, joka osaltaan vaatii riittäviä panostuksia inhimilliseen turvallisuuteen. Samalla se voi nostaa esille empatian, yhteistyön ja väkivallattoman toiminnan arvoja.

“Me Rauhanliitossa haluamme jatkaa kampanjointia muun muassa sen puolesta, että varustelumenojen kasvattamisen sijasta Suomi ja maailma panostavat inhimilliseen turvallisuuteen; ihmisten arkiturvallisuuteen kuten yhteiskuntien kestämiseen pandemian kaltaisissa tilanteissa ja ilmastonmuutoksen torjumiseen”, Lodenius toteaa.

Toimintansa turvaamiseksi Rauhanliitto käynnistää joukkorahoituksen. Samalla se haluaa tarjota tukijoilleen keinon tulla mukaan ja äänestää lompakoillaan: Nyt jos koskaan tarvitaan rauhantyötä ja rauhan puolestapuhujia!

Tule mukaan ja osallistu Rauhanliiton joukkorahoitukseen Mesenaatti-palvelussa. Voit osallistua myös klikkaamalla itsesi mukaan kampanjan Facebook-tapahtumaan ja jakamalla kampanjaa sosiaalisessa mediassa. Kiitos tuestasi!

Osallistu joukkorahoitukseen