– 22.10.2020

YK:n päivän ja aseidenriisuntaviikon tapahtumat 24.–30.10.2020

YK:n päivä ja aseidenriisuntaviikko 24.-30.10.

Tänä vuonna YK täyttää 75 vuotta. Yhdistyneiden kansakuntien vuosipäivää vietetään 24. lokakuuta, sillä YK:n peruskirja astui voimaan tuona päivänä vuonna 1945. YK:n päivä käynnistää myös aseidenriisuntaviikon.

Kokosimme listan viikon aikana järjestettävistä, teemaan liittyvistä tapahtumista Suomessa. Jos tiedät tapahtuman, joka ei löydy listasta vaikka mielestäsi sinne sopisi, vinkkaa osoitteeseen tiedotus@rauhanliitto.fi!

22.10. klo 15 – 16.15: Uskontojen rauhankävely

Kävelyn järjestää USKOT-foorumi. Matkan varrella kuullaan apulaispormestari Nasima Razmyarin sekä USKOT-foorumin puheenjohtajiston (Yaron Nadbornik, Pia Jardi ja piispa Kaisamari Hintikka) puheenvuorot.

23.10. klo 10 – 11.30: YK 75 vuotta hartaus Helsingissä

Hartaudessa puheen pitää Suomen YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko, liturgeina Maija Kuoppala ja Risto Pontela. Musiikista vastaavat kanttori Harri Viitanen ja Matti Turunen sekä Uusi ekumeeninen kvartetti. Hartauden jälkeen on juhlakahvit kirkkosalissa. Hartautta voi seurata suorana lähetyksenä myös Tuomiokirkkoseurakunnan Youtube-kanavalla.

24.10. klo 18: Laulava rauhanmarssi Zoomissa

Laulava Rauhanmarssi järjestetään tänä vuonna netissä! YK:n päivänä 24.10. klo 18 alkaen. Tapahtumassa useat artistit esittävät teemaan sopivia lauluja, joista osassa voit myös itse laulaa mukana. Ohjelmaa päivitetään tapahtuman Facebook-sivulle.

24.10. klo 16.30: YK-päivän rauhanilta Imatralla

Jo perinteeksi muodostunutta YK-päivän rauhaniltaa vietetään Imatran Inkerinaukiolla 24.10.2020 klo 16.30. Ohjelmassa on kynttilöiden sytytys rauhan, ystävyyden ja aseistariisumisen puolesta, musiikkia ja lopuksi kahvit. Tapahtuma järjestetään yhteistyönä Imatran Rauhanpuolustajien, Imatran eläkeläisten, Imatran Työnhakijat ry:n, IAP:n ja Unicefin paikallisosaston kanssa.

26.10. klo 16 – 18: NuclearCafé: Onko kansainvälinen sopimusjärjestelmä murenemassa?

ICAN Finland -verkoston järjestämässä webinaarissa ovat keskustelemassa kansainvälisen oikeuden apulaisprofessori Jarna Petman ja europarlamentaarikko Alviina Alametsä.