– 9.4.2021

Leikataan sotilasmenoja, puolustetaan ihmisiä ja planeettaa – allekirjoita vetoomus!

Teksti: Defund the military, defend people and planet. Kuvassa tankki, josta osa on sulanut.

Tule mukaan vaatimaan hallituksia ympäri maailmaa leikkaamaan sotilasmenoja. Allekirjoita kansainvälisen sotilasmenojen vastaisen kampanjan vetoomus! Vetoomuksen voivat allekirjoittaa myös järjestöt ja toimintaryhmät.

Vuonna 2019 sotilasmenoihin käytettiin maailmassa 1917 miljardia dollaria. Tämä oli korkein luku sitten kylmän sodan päättymisen. Vuoteen 2018 verrattuna sotilasmenot kasvoivat 3,6 prosenttia.

Kansallisen turvallisuuden nimissä alati kasvavilla sotilasmenoilla ei voida turvata ihmisiä COVID-19-pandemialta. Sotilasmenot eivät voi myöskään turvata meitä muiden globaalien uhkien kuten ilmastonmuutoksen edessä.

Militarismi vaikeuttaa konflikteja, ei ratkaise niitä. Tämän ovat todistaneet sotien ja varustelun uhrit Afganistanissa, Irakissa, Jemenissä ja muualla maailmassa.

Suuret varustelumenot ja niihin liittyvät investoinnit eivät ainoastaan epäonnistu tarjoamaan aitoa turvallisuutta. Kilpavarustelu estää löytämästä kestäviä ja kokonaisvaltaisia ratkaisuja globaaleihin haasteisiin.

Sotilaallisen turvallisuuden ja varustelun tuomaan turvaan uskovat päättäjät ovat osaltaan luomassa ja ylläpitämässä niitä uhkia, jännitteitä ja epäoikeudenmukaisuutta, joilta he sanovat suojelevansa kansalaisiaan.

Vaadimme, että hallituksen ympäri maailmaa leikkaavat varustelumenojaan ja kohdistavat vapautuneet resurssit inhimilliseen ja yhteistyöhön perustuvaan turvallisuuteen. Erityisesti tulee toimia niiden maiden, joiden varustelumenot ovat suurimmat. Panostuksia tarvitaan erityisesti koronapandemian ja ilmastonmuutoksen torjumiseen.

Yhteiskuntina meidän on nyt aika arvioida uudelleen prioriteettimme. Tulee luoda puolustukselle ja turvallisuuden edistämiselle uusi toimintamalli, jonka periaatteet ja budjetointi lähtevät ihmisten ja ympäristön lähtökohdista.

Tee nopea rauhanteko – allekirjoita vetoomus! Samalla sivulla voi myös lukea vetoomuksen alkuperäisen englanninkielisen version.

Lue lisää kansainvälisestä sotilasmenojen vastaisesta kampanjasta.