– 26.8.2021

Rauhacast: Tekoälyn uhat ja mahdollisuudet

Mikä on mustan laatikon ongelma?  Miksi päätöstä tappamisesta ei pidä ulkoistaa tekoälylle? Viekö teknologinen kehitys yhteiskuntia kohti keskitettyä valvontaa vai voiko teknologiasta tulla työkalu, jolla kansalaiset valvovat valtioita ja yrityksiä? Timo Virtalan vieraana on Tampereen yliopiston filosofian professori Arto Laitinen. Laitisen erikoisaloja ovat muun muassa poliittinen filosofia, inhimillisen toiminnan luonne, sosiaalinen ontologia ja metaetiikka.

Rauhacast on Rauhanliiton podcast-sarja, jonka syksyn 2021 jaksoista kaksi tuotetaan yhteistyössä Stop Killer Robots Finland -kampanjan ja Sadankomitean kanssa. Podcastia rahoittaa kansainvälinen Campaign to Stop Killer Robots -kampanja, joka edistää autonomisten asejärjestelmien kieltoa ja riittävän ihmiskontrollin säilyttämistä voimankäytössä. Suomessa kampanjan toimintaa koordinoi Stop Killer Robots Finland.

Joko kuuntelit Rauhacastin aiemmat jaksot? Löydät ne Rauhanliiton sivuiltaSoundCloudistaSpotifysta ja Apple Podcastsista.

Arto Laitisen kuva: Jonne Renvall