Rauhanliitto

– 26.4.2023

Ulkoministeriö on myöntänyt Rauhankoulun globaalikasvatushankkeelle valtionavustuksen täysimääräisenä vuosille 2023–2024

Ulkoministeriö on myöntänyt suomalaisille kansalaisjärjestöille viestintä- ja globaalikasvatustukea yhteensä 2,2 miljoonaa euroa vuosille 2023–24. Tukea hankkeisiinsa sai tällä hakukierroksella 19 järjestöä.

Rahoitusta saaneet hankkeet käsittelevät mm. rauhankasvatusta, vastuullista kuluttajuutta, demokratian vahvistamista, nuorten aktiivista maailmankansalaisuutta sekä yritysten roolia ihmisoikeuksien edistämisessä. Tuen tavoitteena on lisätä suomalaisten tietoisuutta globaalin kehityksen haasteista ja kansainvälisestä yhteistyöstä niihin vastaamiseksi. Viestintä- ja globaalikasvatustuella edistetään YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030:n tavoitteiden toimeenpanoa.

Ulkoministeriö myönsi Rauhankoululle tukea kaksivuotiseen globaalikasvatushankkeeseen (VGK). Tuki mahdollistaa muun muassa Rauhankoulun toimintakokonaisuuksien ja koulutusten toteuttamisen eri puolilla Suomea sekä sisältöjen kehittämisen lähi- ja hybridiopetukseen. Rauhankoulun uuden hankkeen nimi on ”Rauhanrakentajat – tietoa ja taitoa kestävän tulevaisuuden tekijöille”.

Rauhankoulu tukee koulujen opetussuunnitelmien mukaista globaalikasvatusta ja laaja-alaista osaamista. Rauhankoulun toimintakokonaisuuksissa oppijat saavat mahdollisuuden tutkia ja harjoitella maailmankansalaisen taitoja ja etiikkaa. Opetusmenetelminä käytetään kokemuksellisia ja taidelähtöisiä menetelmiä, erityisesti tarinallisuutta ja draaman työtapoja. Teemoina ovat Agenda 2030 tavoitteiden kestävän kehityksen sosiaalinen ulottuvuus, eriarvoisuuden vähentäminen, rauha ja oikeudenmukaisuus sekä yhteistyö ja kumppanuus.

Rauhanliiton Rauhankoulu on tehnyt rauhankasvatustyötä jo vuodesta 1998. Se on saanut ulkoministeriöltä tukea kaksivuotisiin globaalikasvatushankkeisiin myös vuosina 2008-2015 ja 2017-2022.

Lisää tietoa ulkoministeriön VGK-tuella rahoitettavista hankkeista:

Lisätietoja ja Rauhankoulun varaukset:

Annukka Toivonen, Globaalikasvatuksen asiantuntija
puh. 050 597 9629, rauhankoulu@rauhanliitto.fi