– 3.11.2023

Fredsförbundet stöder kravet om omedelbart eldupphör i Gaza

FN:s generalförsamling godkände fredagen den 27.10. en resolution som kräver eldupphör i Gaza. Resolutionen godkändes med en majoritet av medlemsstaternas röster. Ett eldupphör skulle ge möjlighet att föra in humanitär hjälp, mat, elektricitet, vatten och mediciner. Dessutom bör alla i gisslan befrias.

Det var en positiv sak att generalförsamlingen lyckades bryta det låsta läge som uppstått i säkerhetsrådet. Däremot är det mycket sorgligt att Finland röstade blankt, liksom många andra Nato- och EU-länder.

”Den så kallade ’västvärlden’ valde sida och förlorade därigenom sin trovärdighet i den övriga världens ögon när det gäller att försvara grundläggande mänskliga värden, handlingar och humanitära hjälporganisationers arbete”, Fredsförbundets verksamhetsledare Laura Lodenius kommenterade.

Alla parter borde följa den internationella humanitära rättens grundsatser: civila bör skyddas, både i Palestina och Israel, och de bör behandlas mänskligt. Dessutom bör civila byggnader skyddas, som skolor och sjukhus, liksom människor som befinner sig i byggnaderna.