– 15.12.2022

Opettaja, varaa globaalikasvatuksen työpajat keväälle 2023

Rauhankoulun maksuttomat globaalikasvatuksen työpajat kevätkaudelle 2023

Tarjoamme peruskoulun 4.–9. luokille ja toiselle asteelle maksuttomia kouluvierailuja. Rauhankoulun työpajat on mahdollista tilata paikan päälle Turussa, Tampereella ja pääkaupunkiseudulla sekä etäyhteyksin kouluihin kaikkialle Suomessa.

Työpajat tukevat opetussuunnitelmien mukaista globaalikasvatusta sekä laaja-alaista osaamista.  Työpajoissa käsitellään globaalia vastuuta sekä rauhan, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen teemoja.

Alakoulun työpajoissa korostuvat toiminnallisuus, kestävän kehityksen sosiaalisen ulottuvuuden teemat sekä arjen teot rauhan ja kestävän kehityksen puolesta. Taidelähtöisten menetelmien ja matalan kynnyksen draaman avulla harjoitellaan yhteistyön, empatian ja vaikuttamisen taitoja.

Yläkoulun ja toisen asteen pajoissa voidaan syventyä esimerkiksi ajankohtaisiin rauhan ja kestävän kehityksen kysymyksiin Sambiaan, Afganistaniin tai Etelä-Sudaniin sijoittuvien tarinoiden kautta. Työpajoissa pohditaan globaalihaasteiden taustalla olevia juurisyitä ja syy-seuraussuhteita. Tarinallisuuden ja osallistavien menetelmien avulla harjoitellaan maailmankansalaisen taitoja, kuten erilaisten näkökulmien ottamista, neuvottelua ja vaikuttamisen taitoja.

Työpajan teemat kytkeytyvät luontevasti esimerkiksi äidinkielen, yhteiskuntaopin, maantiedon, filosofian, uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetustavoitteisiin ja -sisältöihin.

Globaalikasvatuksen sisällöt

Rauhankoulun työpajat räätälöidään kunkin ikäryhmän mukaan. Teemat liittyvät tiiviisti perus- ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmien arvoihin ja sisältöihin (POPS2014, LOPS2021).

Rauhankoulun pajoissa eläydytään tositapahtumiin pohjautuviin tarinoihin globaalista etelästä. Tarinoiden avulla pureudutaan ajankohtaisiin rauhan ja kestävän kehityksen kysymyksiin. Globaalien kehityshaasteiden rinnalla korostetaan toivon näkökulmaa; kerrotaan positiivisesta muutoksesta, harjoitellaan vaikuttamisen taitoja ja rohkaistaan oppijoita aktiiviseen toimijuuteen.

Rauhankoulu kannustaa osallistujia eettiseen pohdintaan, kriittiseen ajatteluun, erilaisten näkemysten väliseen neuvotteluun sekä luovaan ongelmanratkaisuun. Oppijoita ohjataan osallistavien menetelmien ja konkreettisten esimerkkien kautta pohtimaan globaalia keskinäisriippuvuutta, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta.

Työpajat lähiopetuksena

Kouluvierailut voi tilata lähiopetuksena Tampereen, Turun ja pääkaupunkiseudun kouluihin. Lähipajoissa yhdistyvät draaman työtavat ja yhdessä tekeminen globaalikasvatuksen teemojen ympärillä. Opetusmenetelminä käytetään matalan kynnyksen draama- ja osallistavia menetelmiä – osallistujilla ei tarvitse olla aiempaa kokemusta draamatyöskentelystä.

Lähiopetuksena globaalikasvatuksen kokonaisuus muodostuu yleensä kahdesta työpajasta (kesto 90 min/ paja) sekä ennakko- ja jatkotehtävistä.

”Tarkoin pohdittu ja suunniteltu kokonaisuus. Erittäin tärkeä sisältö kestävään kehitykseen liittyen.”

Kouluvierailut etänä

Työpajoja on tarjolla etäyhteyksin ympäri Suomen. Oppilaat voivat olla lähiopetuksessa luokkatilassa ja Rauhankoulun ohjaajat ovat etäsovellusten välityksellä yhteydessä luokkaan.

Rauhankoulun pajan kesto on kaksi oppituntia (2 x 45 min). Lukioryhmille etäopetus voidaan tiivistää 75 minuuttiin. Työpajoissa käytetään monipuolisia, osallistavia työtapoja.

”Teemat ajankohtaisia ja ikäryhmää puhuttavia.”

”Selkeä kokonaisuus, innostavat tehtävät ja hyvä keskusteluyhteys.”

Tilaa Rauhankoulua ryhmällesi!

Varaus onnistuu helposti täyttämällä tilauslomake. Varauksen voi tehdä myös sähköpostitse kouluvierailut@rauhanliitto.fi tai 044 434 1224 / Annika Laattala

Rauhankoulu on Suomen Rauhanliiton toimintamuoto. Toiminta on puoluepoliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta.