– 28.10.2020

Fredsförbundet 100 år – Jubileumsvecka 2.–8.11.

Fredsförbundet 100 års logo.

Det hundraåriga Fredsförbundet är Finlands äldsta fortfarande aktiva fredsorganisation. Det år 1920 grundade Fredsförbundet är takorganisation för 16 fredsorganisationer. Den är verksam för hållbar fred, nedrustning av vapen och fredsfostran.

Fredsförbundet firar sin 100-års jubileum i november, då flera evenemang ordnas. Välkommen med!

Jubileumsveckans program

Tis. 3.11. kl. 17-19: Fredsforskning är viktigt för fredsarbetet

I arbetarrörelsens bibliotek föreläser Raimo Väyrynen om den finska fredsforskningens skeden och ämnen. Deltagarantalet är begränsat. Vi begär förhandsanmälning. Evenemanget är tillgängligt på webben. Mer information och deltagaranmälan här. →

Ons. 4.11. kl. 16–18: Världsfreden i fara

Seminaret om professionella fredsorganisationer i Centrumbiblioteket Ode i Helsingfors bjuder på en omfattande bild om kontemporärt fredsarbete. Som teman bl.a. aktuella nedrustningsfrågor, de internationella överenskommelserna, fredsfostran och begreppet västländer.

Du kan komma och följa evenemanget på plats, ordnat i enlighet med coronavirus rekommendationer, eller följa webstreamen på Fredsförbundets YouTube kanal. Se programmet på evenemangets sida. →

Lör. 7.11.kl. 10–12.30: Webinar: A Climate of Peace

I Fredsförbundets och International Peace Bureaus webinar fördjupar vi oss i två stora teman: nedrustning av kärnvapen samt klimatförändringsbekämpning. Se programmet med länk till webinaret. →

Lör. 7.11. kl. 15–17: Fredsförbundet 100 – festligheterna på webben

Välkommen att fira med oss på distans! Festtalet på Fredsstationen, hålls av president Tarja Halonen och streamas på webben. De bästa bitarna av Fredsförbundets historia framförs av Ilkka Taipale.
Programmet inkluderar även musik och diskussion om fredsarbetet som görs bland ungdomar.