– 10.4.2024

Deklaration: USA:s militärbaser i samernas hembygdsområde äventyrar urfolkens grundläggande rättigheter

Finlands Fredsförbund deltar i ett upprop som kräver att Finland fullgör sina skyldigheter att trygga samernas grundläggande rättigheter och deras mänskliga rättigheter.

Försvarsministeriet har inte uppfyllt sin förhandlingsskyldighet enligt sametingslagen i de processer som lett fram till anslutningen till Nato och till försvarssamarbetsavtalet (DCA) med Förenta staterna.

En av de femton amerikanska militärbaser som ingår i DCA-avtalet skulle ligga i samernas hembygdsområde Enare, och den skulle ha en omfattande och betydande inverkan på samernas näringsliv och på deras grundläggande och mänskliga rättigheter. Sametingets Natouttalande från 2022, där man lyfte fram Natomedlemskapets eventuella konsekvenser för samerna, behandlades inte heller i enlighet med förhandlingsskyldigheten. Samerna har kontaktat grundlagsutskottet och väntar fortfarande på en kallelse till hörande i enlighet med förhandlingsskyldigheten.

Militär verksamhet och militär utbildning kan avsevärt försvåra och begränsa samernas traditionella näringar, såsom renskötsel, jakt och fiske, samt de grundläggande och mänskliga rättigheterna i anslutning till dem.

Som potentiella hot lyfter deklarationen fram kris inom renskötseln, svårigheten att utöva Enare- och skoltsamernas kultur, hotet mot kulturarvsobjekten och miljön och mot de rättigheter som är förknippade med dem. Deklarationen lyfter även fram risken för att negativa attityder mot samerna förstärks och att kvinnors och barns rättigheter äventyras.

De som undertecknat deklarationen kräver att Finland fullgör sina skyldigheter att trygga samernas grundläggande och mänskliga rättigheter. Undertecknarna vädjar till Finlands regering, försvarsministeriet, justitieministeriet och grundlagsutskottet att iaktta förhandlingsskyldigheten enligt 9 § i sametingslagen och att bjuda in samerna till förhandlingar i enlighet med urfolkens grundläggande rättigheter och internationella konventioner om mänskliga rättigheter.

Deklarationen har undertecknats av flera finländska organisationer och överlämnats till statsrådets kansli, till försvarsministeriet, justitieministeriet och grundlagsutskottet.

Läs hela uttalandet och källorna här (på finska)

Undertecknade:

Adivasi ry

Amnesty Sápmi – aktivistgrupp

Aseistakieltäytyjäliitto (Vapenvägrarförbundet)

Debt for Cimate Finland

Elokapina Oulu (Extinction Rebellion i Uleåborg)

Maan ystävät (Jordens vänner)

Natur och miljö rf

Oulun rauhanryhmä (Uleåborgs fredsgrupp)

Sadankomitea (De hundras kommitté)

Suomen Rauhanliitto – Finlands Fredsförbund rf