– 7.12.2023

Kari Välimäki valdes till Fredsförbundets nya ordförande

Fredsförbundet valde Kari Välimäki till ny ordförande vid sitt höstmöte den 25.11 2023. Välimäki efterträder Tarja Cronberg, som varit ordförande för Fredsförbundet i 14 år.

FM Kari Välimäki har bakom sig en lång karriär som påverkare inom socialskyddet. Han har verkat bland annat som kanslichef vid social- och hälsovårdsministeriet, som VD för Sjömanspensionskassan och som ordförande och ledamot i många styrelser. Välimäki har varit med i fredsrörelsen i nästan fem decennier.

”I dagens militaristiska värld måste man fråga sig vad man vinner med att kriga och vem som vinner något. Krig betyder alltid enorma mänskliga och ekonomiska förluster och skapar spänningar mellan parterna i generationer. Båda sidor lider. Ryssland till exempel har genom sitt anfall lidit mänskliga och ekonomiska förluster och dessutom förlorat medborgarnas frihet och det ukrainska broderfolkets stöd för årtionden framåt”, säger Välimäki.

”Vi borde alla skapa utrymme för lösningar som bygger på icke-våld. Vi borde kyligt och eftertänksamt överväga vem som egentligen vinner på krig och på vilket sätt. Fredsarbetet behöver nu allas stöd, eftersom nedskärningar i det statliga stödet hotar fredsorganisationernas verksamhet.”

Välimäki avslutade sitt tal med ett citat från Gandhi: ”Det finns inte en väg till fred, utan freden är vägen.”

Fredsförbundets höstmöte valde styrelse för år 2024 och godkände verksamhetsplan och budget.

Välimäki efterträdde Tarja Cronberg, som lett förbundet i mer än 14 år. Cronberg har också en bakgrund inom politiken och hon har länge verkat som fredsforskare både i Finland och utomlands. Nu fortsätter hon sitt forskningsarbete inom internationell nedrustningsforskning.

Fredsförbundet är takorganisation för 18 organisationer inom fredsarbetet i Finland. Bland dessa finns både lokala och rikstäckande organisationer samt både föreningar och fredsgrupper. Fredsförbundet grundades år 1907 och verkar bland annat genom att upprätthålla verksamhetscentret Fredsstationen.