– 1.9.2020

Rauhankasvatus meni metsään

Maisema mäntymetsästä.

Kuinka tarjota kouluille globaalikasvatusta, jos koronapandemia estää kouluvierailujen toteuttamisen sisätiloissa? Tänä vuonna moni kouluvierailuja toteuttava järjestö on joutunut miettimään toimintamuotojaan uusiksi. Rauhankoulu ratkaisi ongelman menemällä metsään.

Elokuun lopussa vaikuttamisen taitoja ja globaaleja kehityskysymyksiä opettava Rauhankoulu pilotoi historiansa ensimmäisen ulkopajan 5. luokkalaisten kanssa Helsingin Viikissä.

“Tiedossamme ei ole, että muut globaalikasvatuksen parissa työskentelevät järjestöt olisivat ainakaan vielä ottaneet ulkopajoja vastaavaan käyttöön” globaalikasvatuksen asiantuntija Annukka Toivonen sanoo.

“Rauhankoulun opetuksessa hyödynnetään toiminnallisia draamamenetelmiä. Interaktiivisuus ja yhdessä tekeminen ovat Rauhankoulun valttikortteja myös luokkahuoneessa. Nyt ne soljahtivat luontevasti vehreämpään ympäristöön”, Toivonen kertoo.

Metsä ympäristönä parantaa myös tutkimusten mukaan keskittymistä, ja ensimmäisten kokemusten perusteella oppilaat olivat mukana erittäin aktiivisesti.

Ensi viikolla Turussa pilotoidaan myös yläkoululaisten ulkopajoja. Sään salliessa Rauhankoulua voidaan pitää ulkotiloissa pitkälle syksyyn. “Koronatilanteessa ulkona opettaminen on turvallisempi vaihtoehto, kun turvavälejä ja ilmanvaihtoa on helpompi pitää yllä”, Toivonen toteaa.

Rauhankoulu on Suomen Rauhanliiton rauhankasvatuksen toimintamuoto. Se tarjoaa opetussuunnitelmaa tukevia, muun muassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita käsitteleviä työpajoja kouluille ja koululaisryhmille. Lisäksi se tarjoaa koulutuksia opettajaopiskelijoille ja kasvatusalan ammattilaisille.

Keväällä Rauhankoulu piti historiansa ensimmäiset, paljon suosiota saaneet etäkoulutukset opettajaopiskelijoille. Parhaillaan se kehittää etäopetuksen sisältöjä myös koululaisryhmille. Vuosina 2019-2020 toimintaa rahoitetaan ulkoministeriön globaalikasvatustuella. Meneillään on kaksivuotinen hanke ”Toivo ja tieto Agenda 2030:ssä – kestävää tulevaisuutta rakentamassa”.

Annukka Toivonen
Globaalikasvatuksen asiantuntija, Rauhanliitto – Fredsförbund