– 10.8.2023

Lärare, boka verkstäder om global fostran!

Kuva: Jussi Vierimaa 2023

Höstterminen 2023 erbjuder Fredsskolan aktivitetshelheter för årskurs 4–9 i Nyland, och verkstäder på distans i skolor för årskurs 5–6 runtom i Finland. Aktivitetshelheter kombinerar global fostran och drama metoder. Alla verkstäderna är kostnadsfria för skolorna.

Verkstäderna stöder global fostran och mångsidig kompetens enligt läroplanen.  Under aktivitetsdagarna behandlas globala utvecklingsfrågor, mål för hållbar utveckling, sätt att påverka och växa till globalt ansvarstagande. Praktiska arbetssätt gör teman inom global fostran lättillgängliga. Genom drama övar eleverna problemlösningsförmåga, att leva sig in i någon annan position och inta olika synsätt.

Fredsskolans aktivitetshelheter består av två Fredsskolan-verkstäder (längd 2 x 90 min) samt för- och mellanuppgifter för varje grupp. Verkstäderna leds av två utbildade ledare. Metoderna är ämnesövergripande. Tyngdpunkten för innehållet inom global fostran kan skifta enligt lärarens och gruppens önskemål.

Skolbesök på distans

Eleverna kan ha i närundervisning i klassrummet. Fredsskolans ledare har videokontakt med klassen. Besöket ordnas med den plattform som er skola använder (Teams/ Meet).

Verkstadens längd är två lektioner (2 x 45 min). Mellan lektionerna är det bra med en rast. Till verkstaden hör också en förhandsuppgift, som ni får av Fredsskolan. Vi ger tydliga tekniska instruktioner, så att distansundervisningen flyter på bra.

Genom deltagande metoder övas kunskaper i att vara världsmedborgare och kunskaper som siktar mot hållbar utveckling, så som samarbete och påverkningskunskaper.

”Verkstaden var väl rytmiserad, man både gjorde och lyssnade i en bra rytm. Uppgifterna var mångsidiga.”

”Speciellt fint i verkstaden var hur man behandlade handlingar och påverkan som man kan utföra i vardagen. Vi har funderat mycket på hur vi kan behandla globala utmaningar med lågstadieelever utan att väcka hopplöshet och klimatångest – Fredsskolans verkstad svarade på just det här!”

Boka nu Fredsskolans verkstäder åt lågstadiets årskurser 4–6!

Fredsskolans reservationer och närmare frågor kan skickas per e-post till: fredsskolan@rauhanliitto.fi

Fredsskolan är Finlands Fredsförbunds verksamhetsform. Åren 2023–24 förverkligas Fredsskolans aktivitetshelheter med utrikesministeriets stöd för global fostran. Verksamheten är partipolitiskt och religiöst obunden.