– 9.4.2024

Julkilausuma: Yhdysvaltojen sotilastukikohdat saamelaisten kotiseutualueella vaarantavat alkuperäiskansan  perusoikeuksia

Rauhanliitto on mukana vetoomuksessa, jossa vaaditaan, että Suomi noudattaa velvoitteitaan saamelaisten perus- ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi.

Puolustusministeriö on jättänyt noudattamatta saamelaiskäräjälakiin kirjattua neuvotteluvelvoitettaan Natoon liittymiseen ja Yhdysvaltojen kanssa solmittuun puolustusyhteistyösopimukseen (DCA) johtaneissa prosesseissa.

Yksi DCA-sopimukseen sisältyvistä viidestätoista Yhdysvaltojen sotilastukikohdasta tulisi sijaitsemaan saamelaisten kotiseutualueella Inarissa, ja sillä tulisi olemaan monenlaisia merkittäviä vaikutuksia saamelaisten elinkeinoihin sekä heidän perus- ja ihmisoikeuksiinsa. Myös saamelaiskäräjien vuoden 2022 Nato-lausunto, joka toi esiin Nato-jäsenyyden mahdollisia vaikutuksia saamelaisille, jäi vaille neuvotteluvelvollisuuden mukaista käsittelyä. Saamelaiset ovat ottaneet yhteyttä Perustuslakivaliokuntaan ja odottavat edelleen kutsua neuvotteluvelvoitteen mukaiseen kuulemiseen.

Sotilaallinen toiminta ja harjoittelu voivat merkittävästi hankaloittaa ja rajoittaa perinteisiä saamelaisia elinkeinoja kuten poronhoitoa, metsästystä ja kalastusta sekä niihin kytkeytyviä perus ja ihmisoikeuksia.

Mahdollisina uhkina julkilausumassa tuodaan esiin poronhoidon kriisiytyminen, inarin- ja koltansaamelaisten kulttuurin harjoittamisen vaikeutuminen, kulttuuriperintökohteiden sekä ympäristön ja siihen liittyvien oikeuksien vaarantuminen, saamelaisvastaisen asenneilmapiirin vahvistuminen sekä naisten ja lasten oikeuksien vaarantuminen.

Julkilausuman allekirjoittajat vaativat, että Suomi noudattaa velvoitteitaan saamelaisten perus- ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi. Allekirjoittajat vetoavat Suomen hallitukseen, puolustusministeriöön, oikeusministeriöön ja perustuslakivaliokuntaan, että Saamelaiskäräjälain 9§:n mukaista neuvotteluvelvollisuutta noudatetaan ja saamelaiset kutsutaan neuvotteluun alkuperäiskansan perusoikeuksia ja kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia noudattaen.

Julkilausuman on allekirjoittanut joukko suomalaisia järjestöjä, ja se on toimitettu Valtioneuvoston kansliaan, Puolustusministeriöön, Oikeusministeriöön sekä perustuslakivaliokuntaan.

Lue koko julkilausuma lähteineen tästä.

Allekirjoittaneet:

Adivasi ry