Rauhacast – Podcast Euroopasta, rauhasta ja turvallisuuspolitiikasta

Kuinka ilmiöt ja tapahtumat Euroopassa vaikuttavat rauhaan ja turvallisuuteen Suomessa? Miten Suomi voi vaikuttaa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan Euroopan unionissa? Näihin kysymyksiin paneutuu Rauhacast, Rauhanliiton podcast Euroopasta, rauhasta ja turvallisuudesta.

Rauhacastin toimittajina ovat Pihla Hankamäki ja Timo Virtala. Jokaisessa jaksossa haastatellaan alansa asiantuntijoita, tutkijoita ja kansalaisyhteiskunnan vaikuttajia. Voit tilata Rauhacastin SoundCloudissa, Spotifyssa ja Apple Podcastsissa tai kuunnella jaksot täällä Rauhanliiton sivuilla.

1. Mikä on EU:n rauhanprojektin tulevaisuus?

Rauhanliiton kaikkien aikojen ensimmäisessä podcast-jaksossa on haastateltavana Helsingin yliopiston Eurooppa-verkoston tutkija Timo Miettinen. Brexitin turvallisuuspoliittisten vaikutusten lisäksi pohditaan, onko EU pystynyt lunastamaan paikkaansa maailmanpoliittisena toimijana.

2. EU ja arktisen alueen turvallisuus

Rauhacastin toisessa jaksossa haastateltavina ovat emeritusprofessori, tutkimusjohtaja Lassi Heininen ja tohtorikoulutettava Helga West. Heidän kanssaan keskustellaan arktisesta politiikasta sekä mm. ilmastonmuutoksesta ja alkuperäiskansojen oikeuksista turvallisuuskysymyksinä.

3. EU, raha ja rauha

Rauhacastin kolmannessa jaksossa puhutaan rahasta. Kehitysjärjestö Fingon vaikuttamistyön johtaja Rilli Lappalaisen kanssa pureudutaan EU:n kehityspolitiikkaan rauhanrakentamisen työkaluna. Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodeniuksen kanssa setvitään puolestaan Euroopan puolustusrahastoa ja sen vaikutuksia EU:n ulkopolitiikkaan.

4. Ydinaseet ja Euroopan turvallisuus

Rauhacastin neljännessä jaksossa aiheena on ydinaseet ja Euroopan turvallisuus. Samalla kysytään, miksei Suomi ole vieläkään liittynyt YK:n ydinaseet kieltävään sopimukseen. Vieraina ovat yliopisto-opettaja ja väitöskirjatutkija Tapio Juntunen ja lääkäri, rauhanaktivisti Kati Juva.

5. Suomi, EU ja asekauppa

Rauhacastin viidennessä jaksossa paneudutaan Suomen ja EU:n asekauppapolitiikkaan. SaferGloben toiminnanjohtajan sijaisen Kari Paasosen ja Rauhanliiton viestinnän ja vaikuttamistyön asiantuntijan Tuuli Vuoren kanssa kysytään, kuinka aseviennit vaikuttavat rauhaan ja turvallisuuteen. Onko EU:n säädöksistä mitään hyötyä?

6. Onko ilmastokriisi vielä ratkaistavissa?

Rauhacastin kuudennessa jaksossa käsitellään ilmastonmuutosta ja turvallisuutta. Haastatteltavina ovat Sitran vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen ja Sadankomitean vuoden 2020 puheenjohtaja Kaisu Kinnunen.

7. Siirtolaisuus ja ihmisoikeudet

Rauhacastin seitsemännessä jaksossa aiheena ovat EU:n muuttoliikepolitiikka ja ihmisoikeudet. Pihla Hankamäen ja Timo Virtalan haastateltavina ovat tutkijat Saila Heinikoski ja Laura Sumari.

Rauhacast-sarjan tuottamiseen on vuonna 2019 saatu tukea ulkoasianministeriön Eurooppa-tiedottamisen valtionavuista.

8. Kuinka Afrikka nousee pandemiasta?

Vuonna 2020 Rauhacast tekee yhteistyötä Sadankomitean kanssa ja heittäytyy käsittelemään Euroopan unionin ja Afrikan valtioiden välisiä suhteita! Sarjan tuottamiseen on saatu tukea ulkoministeriön Eurooppa-tiedottamisen valtionavuista.

Toisen kauden avausjakson aiheena on terveyskriisit Afrikassa. Pihla Hankamäen vieraana on tällä kertaa Ulkoministeriön kehityspolitiikan yksikönpäällikkö Katja Ahlfors sekä globaalihistoriotsija ja Akatemia-tutkija Rinna Kullaa. Keskustelemme Länsi-Afrikan ebolakriisistä sekä nyt käsillä olevasta koronakriisistä.

9. Mikä on tehokkain keino vähentää köyhyyttä?

Rauhacastin yhdeksännessä jaksossa kysytään, mikä on tehokkain keino vähentää köyhyyttä. Toimiiko kehitysyhteistyö?  Timo Virtalan haastateltavana on tällä kertaa Aalto-yliopiston kehitystaloustieteen työelämäprofessori Ritva Reinikka.

10. Pitääkö robottiaseet kieltää?

Tässä erikoisjaksossa Timo Virtalan haastateltavana on Amnesty Internationalin Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson. He selvittävät, mitä tappajarobotit ovat ja miksi ne pitäisi kieltää. Entä miten autonomiset aseet vaikuttaisivat ihmisoikeuksiin?

11. Mitä tarvitaan kansainväliseen solidaarisuuteen?

Tarvitaanko kansainväliseen solidaarisuuteen marsilaisten hyökkäys, vai riittäisikö yksi pandemia? Rauhacastissa Timo Virtalan haastateltavana on nyt dosentti Risto Marjomaa.

12. Kauppapolitiikkaa ja kansalaisaktivismia Algeriassa

Kuinka käsityksemme länsimaalaisuudesta vaikuttaa EU:n ulkosuhteisiin? Tässä jaksossa Pihla Hankamäen vieraaksi saapuu tutkija, rauhanaktivisti Karim Maiche. Aiheina ovat myös Algerian ammattiyhdistysliike ja kauppapolitiikka.

13. Mitä kuuluu rauhalle Afrikan sarven alueella?

Tällä kertaa Rauhacastissa puhututtavat konflikti Etiopian Tigrayn alueella, Eritrean ihmisoikeustilanne ja EU:n rooli rauhanrakentamisessa Afrikan sarven alueella. Tällä kertaa Rauhacastissa Timo Virtalan haastateltavana on Kirkon Ulkomaanavun erityisedustaja ja Suomen Kristillisen Rauhanliikkeen puheenjohtaja Jussi Ojala.

14. EU:n strategista ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa Afrikassa

Rauhacastin toisen kauden viimeisessä jaksossa Pihla Hankamäen vieraana on maanpuolustuskorkeakoulun ja Helsingin yliopiston dosenttia Hanna Ojanen. Ojanen tarkastelee Sadankomitealle laatimassaan selvityksessä EU:n ja Afrikan välisiä suhteita rauhan ja turvallisuuden osalta. Jaksossa pohditaan EU:n kriisinhallintaoperaatioiden muutoksia ja EU:n strategista toimijuutta.

15. Sodankäynnin uusi elementti – kuinka autonomiset aseet voidaan kieltää?

Autonomiset aseet haastavat humanitaarista lainsäädäntöä ottamalla ihmisen pois päätöksenteosta. Kemiallisia ja biologisia aseita sekä ydinaseita säännellään jo kansainvälisillä sopimuksilla. Voiko sama onnistua myös autonomisten aseiden kohdalla? Miksi kansainvälinen Punainen Risti on asettunut tukemaan autonomisten aseiden kieltoa? Timo Virtalan haastateltavana Suomen Punaisen Ristin oikeudellinen asiantuntija Jani Leino.

16. Tekoälyn uhat ja mahdollisuudet

Mikä on mustan laatikon ongelma?  Miksi päätöstä tappamisesta ei pidä ulkoistaa tekoälylle? Viekö teknologinen kehitys yhteiskuntia kohti keskitettyä valvontaa vai voiko teknologiasta tulla työkalu, jolla kansalaiset valvovat valtioita ja yrityksiä? Timo Virtalan vieraana on Tampereen yliopiston filosofian professori Arto Laitinen. Laitisen erikoisaloja ovat muun muassa poliittinen filosofia, inhimillisen toiminnan luonne, sosiaalinen ontologia ja metaetiikka.

17. Suomen asevienti 2020

Tässä rauhacastin jaksossa SaferGloben tutkija Kari Paasonen kertoo ajatushautomon viimeisimmästä Suomen asevalvontaraportista. Miksi hallitus antoi kestoiltaan ja arvoiltaan poikkeuksellisen pitkät asevientiluvat Arabiemiirikuntiin, vaikka kyseinen valtio osallistuu maailman pahimpaan humanitaariseen kriisiin, Jemenin sisällissotaan? Haastattelijana Timo Virtala.

18. Kansanedustaja Kimmo Kiljunen: Suomi on puolustusmenoiltaan EU:n militarisoitunein maa

Uusimmassa Rauhacastissa haastateltavana on kansanedustaja Kimmo Kiljunen, jonka toimittama, kesällä julkaistu raportti uusien hävittäjien hankinnasta on laajin ja perusteellisin kriittinen kannanotto Suomen monitoimihävittäjät korvaavalle HX-hankkeelle. Rauhacastin toimittaja Timo Virtala kysyy Kiljuselta, miltä HX-hankkeen päätöksentekoprosessi näyttää eduskunnan sisältäpäin nähtynä, voiko hävittäjien määrään vielä vaikuttaa ja onko eduskunnassa tehty periaatepäätöstä puolustusmenojen puolitoistakertaistamisesta.