Rauhacast – Podcast Euroopasta, rauhasta ja turvallisuuspolitiikasta

Kuinka ilmiöt ja tapahtumat Euroopassa vaikuttavat rauhaan ja turvallisuuteen Suomessa? Miten Suomi voi vaikuttaa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan Euroopan unionissa? Näihin kysymyksiin paneutuu Rauhacast, Rauhanliiton podcast Euroopasta, rauhasta ja turvallisuudesta.

Rauhacastin toimittajina ovat Pihla Hankamäki ja Timo Virtala. Jokaisessa jaksossa haastatellaan alansa asiantuntijoita, tutkijoita ja kansalaisyhteiskunnan vaikuttajia. Voit tilata Rauhacastin SoundCloudissa, Spotifyssa ja Apple Podcastsissa tai kuunnella jaksot täällä Rauhanliiton sivuilla.

1. Mikä on EU:n rauhanprojektin tulevaisuus?

Rauhanliiton kaikkien aikojen ensimmäisessä podcast-jaksossa on haastateltavana Helsingin yliopiston Eurooppa-verkoston tutkija Timo Miettinen. Brexitin turvallisuuspoliittisten vaikutusten lisäksi pohditaan, onko EU pystynyt lunastamaan paikkaansa maailmanpoliittisena toimijana.

2. EU ja arktisen alueen turvallisuus

Rauhacastin toisessa jaksossa haastateltavina ovat emeritusprofessori, tutkimusjohtaja Lassi Heininen ja tohtorikoulutettava Helga West. Heidän kanssaan keskustellaan arktisesta politiikasta sekä mm. ilmastonmuutoksesta ja alkuperäiskansojen oikeuksista turvallisuuskysymyksinä.

3. EU, raha ja rauha

Rauhacastin kolmannessa jaksossa puhutaan rahasta. Kehitysjärjestö Fingon vaikuttamistyön johtaja Rilli Lappalaisen kanssa pureudutaan EU:n kehityspolitiikkaan rauhanrakentamisen työkaluna. Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodeniuksen kanssa setvitään puolestaan Euroopan puolustusrahastoa ja sen vaikutuksia EU:n ulkopolitiikkaan.

4. Ydinaseet ja Euroopan turvallisuus

Rauhacastin neljännessä jaksossa aiheena on ydinaseet ja Euroopan turvallisuus. Samalla kysytään, miksei Suomi ole vieläkään liittynyt YK:n ydinaseet kieltävään sopimukseen. Vieraina ovat yliopisto-opettaja ja väitöskirjatutkija Tapio Juntunen ja lääkäri, rauhanaktivisti Kati Juva.

5. Suomi, EU ja asekauppa

Rauhacastin viidennessä jaksossa paneudutaan Suomen ja EU:n asekauppapolitiikkaan. SaferGloben toiminnanjohtajan sijaisen Kari Paasosen ja Rauhanliiton viestinnän ja vaikuttamistyön asiantuntijan Tuuli Vuoren kanssa kysytään, kuinka aseviennit vaikuttavat rauhaan ja turvallisuuteen. Onko EU:n säädöksistä mitään hyötyä?

6. Onko ilmastokriisi vielä ratkaistavissa?

Rauhacastin kuudennessa jaksossa käsitellään ilmastonmuutosta ja turvallisuutta. Haastatteltavina ovat Sitran vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen ja Sadankomitean vuoden 2020 puheenjohtaja Kaisu Kinnunen.

7. Siirtolaisuus ja ihmisoikeudet

Rauhacastin seitsemännessä jaksossa aiheena ovat EU:n muuttoliikepolitiikka ja ihmisoikeudet. Pihla Hankamäen ja Timo Virtalan haastateltavina ovat tutkijat Saila Heinikoski ja Laura Sumari.

Rauhacast-sarjan tuottamiseen on vuonna 2019 saatu tukea ulkoasianministeriön Eurooppa-tiedottamisen valtionavuista.