Rauhacast – Podcast rauhasta ja turvallisuuspolitiikasta

Rauhacast käsittelee inhimillisen turvallisuuden ja kehityksen kannalta olennaisia kysymyksiä ja kehityskulkuja, jotka jäävät helposti sivuun nopeatempoisessa uutisjournalismissa.

Rauha on inhimillisyyttä ja avarakatseisuutta, joita tarvitsemme yhteiskunnallista polarisaatiota välttääksemme. Ihmiskunnan suurimmat ongelmat – ilmastokriisi, lajikato, pandemia, jännittynyt kansainvälisen politiikan ilmapiiri, asevarustelukierre ja ydinaseet – ovat luonteeltaan valtioiden rajat ylittäviä, ja siksi niitä voidaan ratkaista ainoastaan kansainvälisellä yhteistyöllä.

Me Rauhacastissa pureudumme kysymyksiin tieteen, politiikan ja kansalaisjärjestöjen kiinnostavampien asiantuntijoiden kanssa. Rauhacastia tuottaa Suomen Rauhanliitto, toimittajina toimivat Pihla Hankamäki ja Timo Virtala.

Voit tilata Rauhacastin SoundCloudissa, Spotifyssa ja Apple Podcastsissa tai kuunnella jaksot täällä Rauhanliiton sivuilla.

Rauhacast-kausi 3

4. Voidaanko EU:n laajentumispolitiikalla edistää rauhaa ja vakautta Euroopassa?

Ajankohtaisen podcast-jakson aiheena on Ukrainan sodan aiheuttamat vaikutukset EU:n laajentumispolitiikkaan. Jakson vieraana on EU:n laajentumispolitiikkaan perehtynyt Ulkopoliittisen instituutin tutkija Tyyne Karjalainen. Jaksossa keskustellaan muun muassa siitä, miksi EU:n laajentumispolitiikka on juuri nyt muutoksessa pitkän hiljaiselon jälkeen, miten laajentumispolitiikkaa on uudistettu edellisen laajentumiskierroksen jälkeen, miten yhdistetään integraation syventämisen ja laajentamisen tavoitteita sekä miten EU:n laajentumisella voidaan edistää Länsi-Balkanin rauhaa ja vakautta. Jakson juontaa Pihla Hankamäki.

Jakso on rahoitettu Ulkoministeriön Eurooppatiedotus-valtionavustuksella.

3. Syyrian surullinen sota

Kauden kolmannessa jaksossa Timo Virtalan haastateltavana on Syyrian sodasta palkitun tietokirjan kirjoittanut Saana-Maria Jokinen. Kirjassaan ja tässä haastattelussa Jokinen avaa tätä tavattoman monimutkaista konfliktia ja pyrkii antamaan äänen nimen omaan syyrialaisille itselleen. Pohdimme muun muassa kysymystä, mikä oli ja on EU:n rooli Syyrian konfliktissa, ja mitä EU ja eurooppalaliset voivat tehdä syyrialaisten auttamiseksi. Ennen sotaa Jokinen asui kaksi vuotta Syyriassa, ja haastatteli kirjaa varten syyrialaisia pakolaisia Libanonissa, Turkissa ja etänä.

Jakso on rahoitettu Ulkoministeriön Eurooppatiedotus-valtionavustuksella.

2. Kehitysyhteistyöhön panostaminen yhä pientä verrattuna muihin Pohjoismaihin

Rauhacastin uusimmassa jaksossa haastateltavana on Niina Ratilainen, Plan Internationalilla työskentelevä vaikuttamisen asiantuntija. Ratilainen keskustelee toimittaja Timo Virtalan kanssa globaalin kehityksen tilasta, meneillään olevista hallitusneuvotteluista ja koronapandemian ja konfliktien vaikutuksista.

Lue Timo Virtalan Hyviä ja huonoja uutisia maailmalta –blogikirjoitus aiheesta täältä!

1. Aseistakieltäytyjien tilanne Venäjällä

Aseistakieltäytyjäliiton järjestökoordinaattori Aku Kervinen kertoo aseistakieltäytymisestä ja muusta sodanvastaisesta toiminnasta Venäjällä että Valko-Venäjällä. Haastattelijana Timo Virtala. Keskustelussa sivutaan myös Suomen asevelvollisuusjärjestelmän tulevaisuutta ja aseistakieltäytymisen tilannetta.

Lue Timo Virtalan Aseistakieltäytyjäliitto: Suomen tulisi auttaa venäläisiä aseistakieltäytyjiä -blogikirjoitus aiheesta ja podcast-jakson litterointi täältä!

Rauhacast-kausi 2

7. Voiko EU vaikuttaa Venäjän demokratiakehitykseen tukemalla Venäjän oppositiota?

Venäjän kansalaisyhteiskuntaan perehtynyt Antti Rautiainen ja Rauhacastin toimittaja Pihla Hankamäki keskustelevat Putinin Venäjän käänteisestä demokratiakehityksestä ja siitä mitä Venäjä-suhteista voidaan tulevaisuudessa odottaa. Voidaanko autoritaaristuvan valtion kehitystä jarruttaa tukemalla kansalaisyhteiskuntaa tukea ulkoapäin? Miksi merkit Putinin aggressiivisesta toiminnasta sivuutettiin Euroopassa? Miten Venäjän hallinnon vainoamaa oppositiota voidaan tukea Suomesta käsin?

Jakso on rahoitettu Ulkoministeriön Eurooppa-tiedotus -valtionavustuksella.

Lue Pihla Hankamäen Sota ja tunteet – julman sodan riehuessa Ukrainassa rauhanjärjestöjen tehtävänä on puhua kansainvälisen oikeuden ja tunteiden säätelyn puolesta -blogikirjoitus aiheesta täältä!

6. Valokeilassa miehiin ja poikiin kohdistuva väkivalta

Miksi tarvitaan erityinen päivä toiseen sukupuoleen kohdistuvan väkivallan vähentämiseksi? Viekö tietynlaisen väkivallan vastustaminen huomiota pois toisenlaiselta väkivallalta? Näitä kysymyksiä pohtivat uusimmassa Rauhacastissa Tampereen yliopiston rauhantutkimuksen opiskelija Juho Matinlauri, Timo Virtalan haastateltavana.

Lue Timo Virtalan Myös miesten ja poikien kokemasta väkivallasta on puhuttava -blogikirjoitus aiheesta täältä!

5. Miten globaali kokonaisturvallisuus pysyy agendalla militarisoituvassa Euroopassa?

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan teki näkyväksi globaalin keskinäisriippuvuuden varjopuolet ja eri kriisien linkittyneisyyden toisiinsa. Pihla Hankamäki haastattelee aiheesta kansainvälisiin turvallisuuskysymyksiin perehtynyttä sisäministeriön neuvotteleva virkamies Antti Häikiötä, jonka mukaan maailma on nyt kriisiytyneempi kuin vuosikymmeniin.

Lue Pihla Hankamäen Miten globaali kokonaisturvallisuus pysyy agendalla militarisoituvassa Euroopassa? -blogikirjoitus aiheesta täältä!

Jakso on rahoitettu Ulkoministeriön Eurooppa-tiedotus -valtionavustuksella.

4. Afganistanin ihmisoikeustilanne yhä katastrofaalinen

Rauhacastin neljännessä jaksossa haastateltavana on helsinkiläinen aktivisti, toimittaja ja opiskelija Zahra Karimy. Karimy teki hiljattain kahden kuukauden työmatkan Afganistaniin, mutta joutui turvallisuustilanteen heikennyttyä palaamaan Suomeen etuajassa. Toimittaja Timo Virtala kyseli Zahra Karimyn matkasta, naisten ja vähemmistöryhmien ihmisoikeustilanteesta ja kansainvälisen yhteisön vaikuttamismahdollisuuksista.

Lue Timo Virtalan Taleban-hallinnon ihmisoikeusrikokset ja niiden rankaiseminen -blogikirjoitus aiheesta täältä!

3. On tullut aika päivittää maailman ydinasejärjestys

Koska maailman viisi ydinsulkusopimuksen mukaan laillista ydinasevaltiota eivät ole lupauksistaan huolimatta pienentäneet ydinasearsenaaliaan, on tullut aika neuvotella uusiksi maailman ydinasejärjestys. Näin vaatii Tukholman kansainvälisen rauhantutkimusinstituutti Siprin asiantuntija ja Suomen Rauhanliiton puheenjohtaja Tarja Cronberg uusimmassa kirjassaan. Cronberg on Rauhancastissa Timo Virtalan haastateltavana.

Lue Timo Virtalan Röyhkeä ydinasejärjestys blogikirjoitus aiheesta täältä!

2. Ukrainan kriisi, kansainvälinen oikeus ja robottiaseet

Ukrainan sota, kansainvälinen oikeus ja robottiaseet kieltävä sopimus ovat tämän jakson aiheita. Timo Virtalan haastateltavana on Helsingin apulaispormestari Paavo Arhinmäki. Arhinmäki muun muassa muistelee tunnelmiaan ministerinä vuonna 2014 kun Venäjä miehitti Krimin niemimaan, ja pohtii rauhanliikkeen toimia ja Suomen hallituksen kantaa robottiasekieltosopimuksen hyväksi.

Lue Timo Virtalan Rauhanliike antaa toivoa blogikirjoitus aiheesta täältä!

1. Miten tekoälyä voidaan demokratisoida?

Rauhacastin toisen kauden ensimmäisessä jaksossa käsitellään tekoälyn etiikkaa ja politiikkaa. Miten tekoäly muuttaa arkeamme? Entä miten tekoälyä hyödyntävien teknologioiden tuotanto vaikuttaa Globaalin pohjoisen ja etelän välisiin suhteisiin? Pihla Hankamäen vieraaksi saapuu kognitiontutkija ja tieteenfilosofi Anna-Mari Rusanen.

Lue Hankamäen Miten tekoälyä voidaan demokratisoida? blogikirjoitus aiheesta täältä!

Rauhacast-kausi 1

1. Mikä on EU:n rauhanprojektin tulevaisuus?

Rauhanliiton kaikkien aikojen ensimmäisessä podcast-jaksossa on haastateltavana Helsingin yliopiston Eurooppa-verkoston tutkija Timo Miettinen. Brexitin turvallisuuspoliittisten vaikutusten lisäksi pohditaan, onko EU pystynyt lunastamaan paikkaansa maailmanpoliittisena toimijana.

2. EU ja arktisen alueen turvallisuus

Rauhacastin toisessa jaksossa haastateltavina ovat emeritusprofessori, tutkimusjohtaja Lassi Heininen ja tohtorikoulutettava Helga West. Heidän kanssaan keskustellaan arktisesta politiikasta sekä mm. ilmastonmuutoksesta ja alkuperäiskansojen oikeuksista turvallisuuskysymyksinä.

3. EU, raha ja rauha

Rauhacastin kolmannessa jaksossa puhutaan rahasta. Kehitysjärjestö Fingon vaikuttamistyön johtaja Rilli Lappalaisen kanssa pureudutaan EU:n kehityspolitiikkaan rauhanrakentamisen työkaluna. Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodeniuksen kanssa setvitään puolestaan Euroopan puolustusrahastoa ja sen vaikutuksia EU:n ulkopolitiikkaan.

4. Ydinaseet ja Euroopan turvallisuus

Rauhacastin neljännessä jaksossa aiheena on ydinaseet ja Euroopan turvallisuus. Samalla kysytään, miksei Suomi ole vieläkään liittynyt YK:n ydinaseet kieltävään sopimukseen. Vieraina ovat yliopisto-opettaja ja väitöskirjatutkija Tapio Juntunen ja lääkäri, rauhanaktivisti Kati Juva.

5. Suomi, EU ja asekauppa

Rauhacastin viidennessä jaksossa paneudutaan Suomen ja EU:n asekauppapolitiikkaan. SaferGloben toiminnanjohtajan sijaisen Kari Paasosen ja Rauhanliiton viestinnän ja vaikuttamistyön asiantuntijan Tuuli Vuoren kanssa kysytään, kuinka aseviennit vaikuttavat rauhaan ja turvallisuuteen. Onko EU:n säädöksistä mitään hyötyä?

6. Onko ilmastokriisi vielä ratkaistavissa?

Rauhacastin kuudennessa jaksossa käsitellään ilmastonmuutosta ja turvallisuutta. Haastatteltavina ovat Sitran vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen ja Sadankomitean vuoden 2020 puheenjohtaja Kaisu Kinnunen.

7. Siirtolaisuus ja ihmisoikeudet

Rauhacastin seitsemännessä jaksossa aiheena ovat EU:n muuttoliikepolitiikka ja ihmisoikeudet. Pihla Hankamäen ja Timo Virtalan haastateltavina ovat tutkijat Saila Heinikoski ja Laura Sumari.

Rauhacast-sarjan tuottamiseen on vuonna 2019 saatu tukea ulkoasianministeriön Eurooppa-tiedottamisen valtionavuista.

8. Kuinka Afrikka nousee pandemiasta?

Vuonna 2020 Rauhacast tekee yhteistyötä Sadankomitean kanssa ja heittäytyy käsittelemään Euroopan unionin ja Afrikan valtioiden välisiä suhteita! Sarjan tuottamiseen on saatu tukea ulkoministeriön Eurooppa-tiedottamisen valtionavuista.

Toisen kauden avausjakson aiheena on terveyskriisit Afrikassa. Pihla Hankamäen vieraana on tällä kertaa Ulkoministeriön kehityspolitiikan yksikönpäällikkö Katja Ahlfors sekä globaalihistoriotsija ja Akatemia-tutkija Rinna Kullaa. Keskustelemme Länsi-Afrikan ebolakriisistä sekä nyt käsillä olevasta koronakriisistä.

9. Mikä on tehokkain keino vähentää köyhyyttä?

Rauhacastin yhdeksännessä jaksossa kysytään, mikä on tehokkain keino vähentää köyhyyttä. Toimiiko kehitysyhteistyö?  Timo Virtalan haastateltavana on tällä kertaa Aalto-yliopiston kehitystaloustieteen työelämäprofessori Ritva Reinikka.

10. Pitääkö robottiaseet kieltää?

Tässä erikoisjaksossa Timo Virtalan haastateltavana on Amnesty Internationalin Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson. He selvittävät, mitä tappajarobotit ovat ja miksi ne pitäisi kieltää. Entä miten autonomiset aseet vaikuttaisivat ihmisoikeuksiin?

11. Mitä tarvitaan kansainväliseen solidaarisuuteen?

Tarvitaanko kansainväliseen solidaarisuuteen marsilaisten hyökkäys, vai riittäisikö yksi pandemia? Rauhacastissa Timo Virtalan haastateltavana on nyt dosentti Risto Marjomaa.

12. Kauppapolitiikkaa ja kansalaisaktivismia Algeriassa

Kuinka käsityksemme länsimaalaisuudesta vaikuttaa EU:n ulkosuhteisiin? Tässä jaksossa Pihla Hankamäen vieraaksi saapuu tutkija, rauhanaktivisti Karim Maiche. Aiheina ovat myös Algerian ammattiyhdistysliike ja kauppapolitiikka.

13. Mitä kuuluu rauhalle Afrikan sarven alueella?

Tällä kertaa Rauhacastissa puhututtavat konflikti Etiopian Tigrayn alueella, Eritrean ihmisoikeustilanne ja EU:n rooli rauhanrakentamisessa Afrikan sarven alueella. Tällä kertaa Rauhacastissa Timo Virtalan haastateltavana on Kirkon Ulkomaanavun erityisedustaja ja Suomen Kristillisen Rauhanliikkeen puheenjohtaja Jussi Ojala.

14. EU:n strategista ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa Afrikassa

Rauhacastin toisen kauden viimeisessä jaksossa Pihla Hankamäen vieraana on maanpuolustuskorkeakoulun ja Helsingin yliopiston dosenttia Hanna Ojanen. Ojanen tarkastelee Sadankomitealle laatimassaan selvityksessä EU:n ja Afrikan välisiä suhteita rauhan ja turvallisuuden osalta. Jaksossa pohditaan EU:n kriisinhallintaoperaatioiden muutoksia ja EU:n strategista toimijuutta.

15. Sodankäynnin uusi elementti – kuinka autonomiset aseet voidaan kieltää?

Autonomiset aseet haastavat humanitaarista lainsäädäntöä ottamalla ihmisen pois päätöksenteosta. Kemiallisia ja biologisia aseita sekä ydinaseita säännellään jo kansainvälisillä sopimuksilla. Voiko sama onnistua myös autonomisten aseiden kohdalla? Miksi kansainvälinen Punainen Risti on asettunut tukemaan autonomisten aseiden kieltoa? Timo Virtalan haastateltavana Suomen Punaisen Ristin oikeudellinen asiantuntija Jani Leino.

16. Tekoälyn uhat ja mahdollisuudet

Mikä on mustan laatikon ongelma?  Miksi päätöstä tappamisesta ei pidä ulkoistaa tekoälylle? Viekö teknologinen kehitys yhteiskuntia kohti keskitettyä valvontaa vai voiko teknologiasta tulla työkalu, jolla kansalaiset valvovat valtioita ja yrityksiä? Timo Virtalan vieraana on Tampereen yliopiston filosofian professori Arto Laitinen. Laitisen erikoisaloja ovat muun muassa poliittinen filosofia, inhimillisen toiminnan luonne, sosiaalinen ontologia ja metaetiikka.

17. Suomen asevienti 2020

Tässä rauhacastin jaksossa SaferGloben tutkija Kari Paasonen kertoo ajatushautomon viimeisimmästä Suomen asevalvontaraportista. Miksi hallitus antoi kestoiltaan ja arvoiltaan poikkeuksellisen pitkät asevientiluvat Arabiemiirikuntiin, vaikka kyseinen valtio osallistuu maailman pahimpaan humanitaariseen kriisiin, Jemenin sisällissotaan? Haastattelijana Timo Virtala.

18. Kansanedustaja Kimmo Kiljunen: Suomi on puolustusmenoiltaan EU:n militarisoitunein maa

Uusimmassa Rauhacastissa haastateltavana on kansanedustaja Kimmo Kiljunen, jonka toimittama, kesällä julkaistu raportti uusien hävittäjien hankinnasta on laajin ja perusteellisin kriittinen kannanotto Suomen monitoimihävittäjät korvaavalle HX-hankkeelle. Rauhacastin toimittaja Timo Virtala kysyy Kiljuselta, miltä HX-hankkeen päätöksentekoprosessi näyttää eduskunnan sisältäpäin nähtynä, voiko hävittäjien määrään vielä vaikuttaa ja onko eduskunnassa tehty periaatepäätöstä puolustusmenojen puolitoistakertaistamisesta.

19. Ihmisiksi elämisen taito

Vuoden viimeisessä Rauhacastin jatkossa haastateltavana on rauhankasvattaja Hanna Niittymäki, jolta on juuri ilmestynyt kirja Ihmisiksi elämisen taito. Haastattelijana Timo Virtala.