– 2.4.2024

Pikkuparlamentin keskustelu autonomisista aseista 29.4. kello 13.30-15

Tekoälyn kehityksen myötä keskustelu lisääntyvästä autonomiasta asejärjestelmissä on yhä tärkeämpää. Tämän kevään aikana YK:n pääsihteeri kerää valtioilta ja muilta sidosryhmiltä kantoja autonomisista asejärjestelmistä siivittämään keskustelua niiden säätelystä YK:n yleiskokouksessa.

Haluamme tuoda yhteen tutkijoiden, päättäjien ja kansalaisyhteiskunnan näkemyksiä asejärjestelmien autonomian ja tekoälyn säätelyyn nyt kun aihe on ajankohtaisempi kuin koskaan!

Järjestämme ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajan, kansanedustaja Kimmo Kiljusen isännöimänä tilaisuuden ja paneelikeskustelun tekoälyn säätelyyn liittyvistä kansainvälisistä prosesseista ja autonomisista asejärjestelmistä eduskunnan Kansalaisinfossa eli tuttavallisemmin Pikkuparlamentissa ma 29.4. klo 13.30-15

Aihetta alustamassa on kognitiotieteen dosentti ja tekoälyasiantuntija Anna-Mari Wallenberg ja keskustelun vetää Punaisen Ristin humanitaarisen oikeuden asiantuntija Jani Leino. Paneelissa kuulemme näkemyksiä kansanedustajilta ja tutkijoilta. Puhujalista täydentyy.

Ohjelma:

Kimmo Kiljunen avaa tilaisuuden 13.30.

Alustajat kertovat tekoälyjärjestelmien säätelystä ja riskeistä yleisesti:
  • Anna-Mari Wallenberg, kognitiotieteen dosentti ja tekoälyasiantuntija
  • Karoliina Snell, ohjelmajohtaja ”Turvallisuus ja luottamus algoritmien aikakaudella” (SHIELD-ohjelma)
  • Jaana Hallamaa, ETAIROS-hankkeessa vastuun jakautumisen käsitteellistämiseen tekoälyjärjestelmissä paneutunut professori
Paneelissa kansanedustajat keskustelevat aiheesta ja mm. Suomen linjauksista ja näkemyksistä autonomisten aseiden säätelyyn. Mukana:
  • Timo Harakka, SDP
  • Hanna Holopainen, Vihreät
  • Li Andersson, Vasemmistoliitto
  • Pekka Toveri, Kokoomus

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Huomioithan, että Kansalaisinfon tilaisuuksiin saapuvia pyydetään varautumaan turvatarkastukseen.

Tilaisuuden järjestää Stop Killer Robots Finland -kampanja.