– 20.2.2023

Rauha Ukrainaan, Venäjä ulos ja vastuuseen! Rauhanjärjestöjen rauhanmielenosoitus Helsingissä 25.2.

Rauhanjärjestöjen rauhanmielenosoitus Helsingissä lauantaina 25.2. klo 13-16

Vaadimme Eurooppaan rauhaa. Venäjän on välittömästi lopetettava laiton hyökkäyksensä ja poistuttava Ukrainasta. Venäjä on saatettava vastuuseen YK:n peruskirjan vastaisesta hyökkäyksestään, tekemistään sotarikoksista ja aiheuttamastaan tuhosta. Venäjän kansalaisyhteiskuntaa ja demokratiakehitystä on tuettava. Haluamme, että Suomi ja maailman valtiot etsivät aktiivisemmin tehokkaita keinoja sodan lopettamiseksi ja rauhan edistämiseksi.

Ukrainan ja muiden sotien uhreja ei saa unohtaa eikä jättää yksin. Muistamme tämän sodan kymmeniätuhansia viattomia uhreja yhteisessä mielenilmauksessa. Tule ja tuo mukanasi laulu- ja huutoäänesi sekä rauhanmerkit!

Haastamme koko suomalaisen kansalaisyhteiskunnan ja kaikki organisaatiot mukaan mielenosoitukseen. Kaikki mukaan lähteneet listataan tässä tapahtumailmoituksessa. Voitte ilmoittautua mukaan verkko-osoitteessa: https://forms.office.com/e/ZBm6sUtvrq

* * * Päivitämme tätä tapahtumaa jatkuvasti, kun ohjelma, esiintyjät ja reitit selviävät.

Lisätietoa löydät mielenosoituksen Facebook-tapahtumasta.

MIELENOSOITUKSET SUOMESSA ERI PAIKKAKUNNILLA:

HELSINKI:
Lähtöpaikka Kansalaistori klo 13, marssimme sieltä Venäjän suurlähetystön eteen Tehtaankadulle.

TAMPERE:
Keskustori
Facebook-tapahtuma: https://www.facebook.com/events/1213049349625805

JOENSUU:
Rauha Ukrainaan – loppu sodalle
Kello 14 Joensuun tori

MIELENOSOITUSTEN PELISÄÄNNÖT:

• Lapset ovat tervetulleita mukaan ja pyydämme huomioimaan heidät.

• Kaikki osallistujat kielestä, kansallisuudesta tai identiteetistä riippumatta ovat tervetulleita.

• Mielenosoitus on rauhanomainen. Myös sanallisesti ja symbolisesti, eli esimerkiksi toisten fyysistä vahingoittamista ei vaadita, nukkeja ei roikoteta tai mitään esineitä polteta.

• Kritisoimme Venäjän hallintoa, mutta emme ole venäläisiä vastaan. Sotatoimiin osallistuvia venäläisiä ja Venäjän sotatoimia aktiivisesti tukevia saa kritisoida.

• Tilaisuudet ovat ei-poliittisia eikä puhujiksi oteta poliitikkoja tai eduskuntavaaliehdokkaita, mutta he ovat tervetulleita muuten mukaan.

Järjestäjät:

Helsingin mielenosoituksen järjestävät rauhanjärjestöt Aseistakieltäytyjäliitto (AKL), Rauhanliitto, Rauhanpuolustajat ja Sadankomitea.

Mukana mielenosoituksessa:

PAND – Taiteilijat rauhan puolesta ry