– 25.3.2020

Sota Jemenissä – Made in Europe

Punaisella taustalla teksti "War in Yemen made in Europe". Alalaidassa näkyy pommeja EU-lipun väreissä.

Eurooppalainen toimintapäivä 25. maaliskuuta:
“On aika lopettaa Saudiliittouman aseistaminen”

YK on kutsunut Jemenin sotaa “maailman pahimmaksi ihmisen aiheuttamaksi humanitaariseksi katastrofiksi”. Vuodesta 2015 lähtien tuhansia siviilejä on kuollut aseellisessa konfliktissa, ja tätäkin useampi on kärsinyt nälänhädästä ja taudeista. Konfliktin kaikki osapuolet ovat syyllistyneet ihmisoikeusrikkomuksiin.

Maaliskuussa 2015 Saudi-Arabian johtama liittouma käynnisti sotilaallisen intervention Jemenissä. Liittouman tähän mennessä yli 20 000 ilmaiskua ovat yksi pääsyy konfliktin vaatimiin tuhansiin siviiliuhreihin. Vähintään 30% iskuista on osunut siviilikohteisiin kuten sairaaloihin, kouluihin, linja-autoihin ja asuinalueille.

Eurooppalaiset asevalmistajat hyötyvät Jemenin sodasta ja toimittavat aseita Saudiliittouman osapuolille välittämättä sodasta tai siitä, että liittouman on todettu rikkoneen humanitaarista oikeutta. Euroopan valtioiden hallitukset ovat myöntäneet yrityksille asevientilupia, vaikka vienti on ristiriidassa EU:n omien asevientikriteerien kanssa.

Yhä useammat Euroopan valtiot ovat vastanneet kansalaisyhteiskunnan painostukseen rajoittamalla asevientiä liittouman osapuolille kuten Saudi-Arabialle tai Yhdistyneille arabiemiirikunnille. Näissä rajoituksissa on kuitenkin lukuisia heikkouksia sekä porsaanreikiä, ja vaikutusta heikentää se, että muut valtiot jatkavat vientiä rajoituksetta. Eurooppalaiset asevalmistajat ja hallitukset ovat osaltaan vastuussa jemeniläisten kärsimyksestä viemällä aseita Jemenissä sotiville osapuolille.

Jemenin sota on “Made in Europe” ja meidän vastuumme on painostaa hallituksemme lopettaa omien maidemme asevienti osapuolille – myös täällä Suomessa.

Suomesta on edelleen 16 voimassaolevaa asevientilupaa Saudi-Arabiaan ja Arabiemiraatteihin.

Suomi ilmoitti marraskuussa 2018 ettei Saudi-Arabiaan tai Arabiemiraatteihin myönnetä uusia asevientilupia Jemenin konfliktin takia. Valtioneuvosto myönsi kuitenkin linjastaan poiketen aivan äskettäin (12.3.) uuden asevientiluvan Arabiemiraatteihin. Lisäksi tällä hetkellä on 16 voimassaolevaa asevientilupaa Saudi-Arabiaan ja Arabiemiraatteihin.

Rauhanjärjestöt Rauhanliitto ja Sadankomitea ovat vaatineet hallitusta perumaan olemassa olevat luvat ja pitämään kiinni hallitusohjelmakirjauksestaan: ”Suomi ei vie puolustusmateriaalia sotaa käyviin tai ihmisoikeuksia polkeviin maihin.”

On kulunut viisi vuotta konfliktin alkamisesta, tälle on saatava loppu! Meidän on vaadittava asevalmistajia, hallituksiamme ja Euroopan unionia: “Saudiliittouman aseistaminen on lopetettava – nyt”. Tule kanssamme vaatimaan koko EU:n laajuista asevientikieltoa Saudiliittoumassa mukana oleville maille.

Osallistu toimintapäivään

Katso lisätiedot ENAAT-verkoston sivuilta ja klikkaa itsesi mukaan Facebook-tapahtumaan!