– 20.8.2020

Aarni Tuominen 1946–2020

Rauhan- ja yhteiskunta-aktiivi Aarni Tuominen kuoli 14. heinäkuuta 2020. Aarni oli heti sodan jälkeisiä sukupolvia, syntynyt vuonna 1946.

Aarni teki elämäntyönsä kolme ja puoli vuosikymmentä Työväen Akatemiassa yhteiskunnallis-taloudellisten aineiden opettajana ja myös Akatemian vararehtorina. Talouden lisäksi hän opetti kansainvälistä politiikkaa. Työväen Akatemiassa hän loi esimerkiksi kurssin rauhantyöstä, mitä tehtiin joitakin vuosia yhteistyössä Rauhanliiton kanssa.

Aarni Tuominen oli, kuten ystävänsä ja kollegansa Kari Kinnunen totesi muistopuheessa, yksi ”työväenliikkeen ja sosiaalidemokraattisen liikkeen merkittävimpiä kansainvälisyyskasvattajia”. Hän paloi rauhan- ja kansainvälisyyskasvatuksen ja valistuksen puolesta.

Aarnin työ- ja vapaa-aika limittyvät, kasvoivat yhteen. Vapaa-aikanaan hän toimi monissa järjestöissä, mm. rauhanjärjestöissä Sadankomiteassa ja Rauhankasvatusinstituutissa, jossa oli monta vuotta puheenjohtajana, ja Rauhanliitonkin hallituksessa.

Aarni oli aina valmis pohtimaan ja debatoimaan yhteiskunnan ajankohtaisista asioista. Työväen Akatemiassa hän esimerkiksi loi perinteen viedä oppilasryhmiä Balkanille, jossa tutustuttiin ihan paikan päällä Euroopan historiaan ja siihen, miten se vaikuttanut konfliktiin ja myöhemmin rauhanrakentamiseen Euroopan sydämessä, entisen Jugoslavian alueella hajoamisen ja sodan jälkeen. Matkat olivat legendaarisia ja antoivat opiskelijoille paljon.

Aarnia muistetaan kannustavana ihmisenä, joka yli ikäpolvirajojen tuki varsinkin entisiä oppilaita, mutta muutenkin kansainvälisyyskasvatuksessa toimivia, joille aina oli kannustava sana ja viesti valmiina – joskus ohjekin elämäntiellä.

Aarni Tuominen harrasti myös kulttuuria – ensi sijassa musiikkia ja teatteria, mutta myös kielten opiskelu ja kielet harrastuksena oli hänen sydäntänsä lähellä. Erityisesti hän harrasti espanjaa ja ranskaa.

Aarnia jää kaipaamaan tytär perheineen, lapsenlapset ja iso liuta ystäviä vuosien varrelta ja moni järjestö, jonka toiminnassa hän oli mukana.

Laura Lodenius, Rauhanliiton toiminnanjohtaja