– 18.9.2020

Mitä tehdä rauhanpäivänä?

Mielenosoituskyltti, jossa on valkoinen rauhanmerkki mustalla pohjalla

Kansainvälistä rauhanpäivää vietetään 21.9. Rauhanpäivä on YK:n yleiskokouksen asettama päivä, joka on omistettu rauhan vahvistamiselle niin kansojen sisällä kuin niiden välilläkin. Kaikkien konfliktien toivotaan taukoavan rauhanpäivän ajaksi.

Miten sinä aiot tukea rauhaa tänään? Kokosimme tähän vinkkejä, jotka on helppo toteuttaa myös kotona.

1. Allekirjoita kansalaisaloite

Suomen puolustumenoja ollaan kasvattamassa rajusti tulevina vuosina. Suunnitteilla olevien hävittäjähankintojen hinnaksi arvioidaan 10 miljardia euroa – ja tämä on vasta hankintahinta.

Rauhanjärjestöt vaativat, että hävittäjähankkeen päätöksessä otetaan aikalisä. Hankintojen vaihtoehdot on selvitettävä puolueettomasti. Sinä voit vaatia samaa: Allekirjoita kansalaisaloite hävittäjähankintojen pysäyttämiseksi!

2. Kuuntele podcast

Herättele ajatuksesi ja päivitä turvallisuuspoliittiset tietosi podcastin parissa! Rauhanliiton Rauhacast-sarjan uusimmassa osassa selvitetään, miksi robottiaseet pitäisi kieltää.

Kurkkaa myös sarjan aiemmat jaksot ja tilaa Rauhacast SoundCloudissaSpotifyssa ja Apple Podcastsissa.

3. Tue rauhanjärjestöjä somessa

Monet rauhanjärjestöt käyttävät sosiaalista mediaa kampanjoissaan ja vaikuttamistyössään. Sinä voit auttaa ja tuoda näkyvyyttä tärkeälle työlle tykkäämällä, jakamalla ja kommentoimalla rauhanjärjestöjen julkaisuja.

Esimerkiksi Rauhanliiton löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja LinkedInistä.

4. Tilaa uutiskirje

Haluaisitko toimintavinkkejä ja ajankohtaisia kuulumisia rauhantyöstä suoraan sähköpostiisi? Se onnistuu helposti: Tilaa Rauhanliiton uutiskirje!

5. Lahjoita rauhantyöhön

Lahjoittamalla autat meitä työskentelemään pitkäjänteisesti kestävän rauhan ja aseistariisunnan puolesta. Voit osoittaa tukesi rauhalle lähettämällä tekstiviestin 10E RAUHA numeroon 16588 ja lahjoitat 10 euroa.

+ Ekstravinkki: Osallistu nuorten rauhanviikkoon!

Suomen YK-nuoret järjestää Nuorten rauhanviikon 21. – 27.9. Viikon tapahtumia järjestetään eri puolilla Suomea sekä verkossa. Katso lista Nuorten rauhanviikon sivuilta.