– 9.10.2020

Nobelin rauhanpalkinto 2020 Maailman ruokaohjelmalle

Nobelin rauhanpalkinto ja Maailman ruokaohjelman logo.

Nobelin rauhanpalkinto 2020 myönnetään Maailman ruokaohjelmalle (WFP). Palkinto myönnetään WFP:n työstä nälän vähentämiseksi, konfliktialueiden olosuhteiden parantamiseksi ja sen puolesta, että nälän käyttö aseena sodankäynnissä loppuisi. Rauhanliitto onnittelee palkinnon saajaa!

Ruokaturvallisuus on tärkeä osa konfliktien estämisessä ja ratkaisemisessa, rauhanpalkinnon myöntävä Norjan Nobel-komitea kertoo perusteluissaan. Toisaalta ilman sotien lopettaminen on tärkeässä roolissa nälänhädän hävittämisessä.

Vuonna 2019 Maailman ruokaohjelma tarjosi apua 100 miljoonalle ihmiselle 88 maassa. Nälän poistaminen on yksi YK:n kestävän kehityksen tavoitteista ja WFP on tärkeimpiä työkaluja tähän. 135 miljoonaa ihmistä kärsi nälästä vuonna 2019. Sodat ja aseelliset konfliktit ovat suurin syy sille, että nälästä kärsivien määrä on jälleen kasvanut.

“YK:n organisaatiot tekevät arjessa työtä, jonka moni helposti unohtaa”, kommentoi Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius palkintoa tuoreeltaan MTV Uutiset Livessä. ”Ehkä tämä palkinto panee nyt parrasvaloihin sen työn, mitä tehdään nälkää vastaan maailmassa.”

Edit. Artikkelin loppuun lisätty linkki radiolähetykseen 9.10.2020 klo 16.40.