– 28.10.2023

Rauhanliitto tukee välitöntä tulitaukovaatimusta Gazaan

YK:n yleiskokous hyväksyi perjantaina YK:n jäsenvaltioiden enemistön äänimäärällä päätöslauselman, joka vaati tulitaukoa Gazaan, jotta sinne saataisiin humanitaarista apua, ruokaa, sähköä, vettä ja lääkkeitä. Lisäksi kaikki panttivangit tulisi vapauttaa.

Se, että yleiskokous lähti ratkomaan lukkoa, joka YK:n turvallisuusneuvostossa oli muodostunut, oli hyvä asia. Kuitenkin se, että Suomi äänesti tyhjää, kuten moni Nato- ja EU-maa, on hyvin surullista.

”Niin kutsuttu ’länsi’ valitsi puolensa ja täten menetti muun maailman silmissä uskottavuutensa perusinhimillisten arvojen, tekojen ja humanitaaristen avustusärjestöjenkin työn  puolustajana”, Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius kommentoi.

Kaikkien osapuolten tulee noudattaa kansainvälisen humanitaarisen oikeuden perusteita: siviilejä on suojeltava niin Palestiinassa kuin Israelissa, ja heitä tulee kohdella inhimillisesti. Lisäksi siviilikohteita, kuten kouluja ja sairaaloita, sekä niissä olevia ihmisiä on suojeltava.