– 21.10.2021

YK:n päivän ja aseidenriisuntaviikon tapahtumat 24.-31.10.2021

Yhdistyneiden kansakuntien vuosipäivää vietetään 24. lokakuuta, sillä YK:n peruskirja astui voimaan tuona päivänä vuonna 1945. YK:n päivä käynnistää myös aseidenriisuntaviikon.

Kokosimme listan viikon aikana järjestettävistä, teemaan liittyvistä tapahtumista Suomessa.

Sunnuntai 24.10

Imatralla tapahtuu: YK-päivän elokuvanäytös Bio Vuoksessa kello 11 ja perinteinen YK-päivän Rauhanilta Inkerinaukiolla kello 16.

Maanantai 25.10

Webinaari: Saferglobe julkaisee Suomen asevalvontaraportin

Webinaari: Sitoudu tekemään tasa-arvosta totta. Webinaarissa tutustut inspiroiviin esimerkkeihin suomalaisten yritysten ja järjestöjen jo tekemistä Generation Equality -sitoumuksista. Tilaisuuden järjestävät Suomen UNICEF, UN Women Suomi ja Suomen YK-liitto.

Tiistai 26.10

Keskustelu hävittäjähankinnoista kello 17, Rosebud Sivullinen-kirjakauppa, Kaisaniemenkatu 5, Helsinki. Rauhanliikkeen näkemykset hävittäjähankinnoista on sivuutettu. Nyt aiheesta keskustelevat pääsihteeri Anni Lahtinen Sadankomitea, toiminnanjohtaja Laura Lodenius Rauhanliitto ja toiminnanjohtaja Teemu Matinpuro Rauhanpuolustajat. Tilaisuuden järjestävät Ydin-lehti ja Vapaus valita toisin -yhdistys.

Vantaan Rauhanklubi: Afganistan – mikä on muuttunut vuonna 2021? Vantaan rauhanklubi kokoontuu kello 17–19.30 Tikkurilan asukastilassa (Lummetie 2 A, 4. kerros). Vantaan kaupunginvaltuutettu Eva Tawasoli alustaa aiheesta mikä on muuttunut Afganistanissa vuonna 2021.

Torstai 28.10

Ei hävittäjille -mielenilmaus alkaa kello 16 Kolmen Sepän patsaan luona. Tiedossa on puheenvuoroja, tietoiskuja ym. Aleksanterinkadun päässä Helsingissä. Mielenilmauksen koollekutsujina toimivat Aserahat parempaan käyttöön -toimintaryhmä ja Taiteilijat rauhan puolesta Pand.

Lauantai 30.10

Varjokirjamessut Rauhanasemalla.

Sunnuntai 31.10

NuclearCafé ja hibakusha-tapaaminen. ICAN Finland ja NuclearCafé järjestää virtuaalisen tapaamisen Japanin atomipommien uhrien hibakushien kanssa. Tule kuulemaan heidän terveisensä ydinaseettoman maailman tärkeydestä. Tilaisuus alkaa kello 11 ja on englanninkielinen.

Varjokirjamessut Rauhanasemalla.