– 10.8.2021

Rauhacast: Sodankäynnin uusi elementti – kuinka autonomiset aseet voidaan kieltää?

Sodankäynnin uusi elementti - kuinka autonomiset aseet voidaan kieltää?

Autonomiset aseet haastavat humanitaarista lainsäädäntöä ottamalla ihmisen pois päätöksenteosta. Kemiallisia ja biologisia aseita sekä ydinaseita säännellään jo kansainvälisillä sopimuksilla. Voiko sama onnistua myös autonomisten aseiden kohdalla? Miksi kansainvälinen Punainen Risti on asettunut tukemaan autonomisten aseiden kieltoa? Timo Virtalan haastateltavana Suomen Punaisen Ristin oikeudellinen asiantuntija Jani Leino.

Rauhacast on Rauhanliiton podcast-sarja, jonka syksyn 2021 jaksoista kaksi tuotetaan yhteistyössä Stop Killer Robots Finland -kampanjan ja Sadankomitean kanssa. Podcastia rahoittaa kansainvälinen Campaign to Stop Killer Robots -kampanja, joka edistää autonomisten asejärjestelmien kieltoa ja riittävän ihmiskontrollin säilyttämistä voimankäytössä. Suomessa kampanjan toimintaa koordinoi Stop Killer Robots Finland.

Joko kuuntelit Rauhacastin aiemmat jaksot? Löydät ne Rauhanliiton sivuiltaSoundCloudistaSpotifysta ja Apple Podcastsista.

Jani Leinon kuva: Suomen Punainen Risti.