– 22.8.2022

Eurooppalainen kansalaisaloite kerää nimiä kaupankäynnin kieltämiseksi miehitettyjen alueiden kanssa

EMBARGO 21.2. 08:00

Eurooppalainen kansalaisaloite on auennut allekirjoituksille. Aloite vaatii kieltämään kaupan laittomien siirtokuntien kanssa. Sillä voisi olla seurauksia muun muassa Israelin, Marokon ja Venäjän miehityspolitiikalle.

Eurooppalainen kansalaisaloite siirtokuntatuotteiden tuonnin ja viennin kieltämiseksi on avattu allekirjoituksille maailman kansainvälisen oikeudenmukaisuuden päivänä 20. maaliskuuta. Aloite kieltäisi kaupan esimerkiksi sotilasmiehityksen alla oleville alueille perustettujen laittomien siirtokuntien kanssa, joihin miehittäjä siirtää omaa väestöään.

“Kansainvälistä oikeutta on noudatettava. EUn on aika puuttua miehitetyiltä alueilla toimivien yritysten kanssa kaupankäyntiin, eikä EU alue saa olla näille avoin markkina-alue. Siksi Rauhanliittokin tukee tätä aloitetta”, toteaa Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius.

Kyseessä olisi yleinen säädös, joka ei kohdistu mihinkään tiettyyn maahan. Sen mahdollisia soveltamiskohteita olisivat muun muassa Israelin miehittämät Miehitetyt palestiinalaisalueet, Marokon miehittämä Länsi-Sahara ja Venäjän miehittämä Krim. Tuonnin Krimiltä EU on jo kieltänyt.

Kansalaisaloite on Euroopan unionin virallinen kanava, jonka kautta kansalaiset saavat tuoda esityksiä suoraan komission käsittelyyn. Aiemmat kansalaisaloitteet ovat koskeneet mm. oikeutta juomaveteen, koronarokotteiden saatavuutta ja lentokoneiden polttoaineveroa.

Aloitteen saaminen komission käsittelyyn vaatii miljoonan nimen keräämistä. Aloite on luettavissa englanniksi ja EU-maiden kansalaisten allekirjoitettavissa verkossa osoitteessa stopsettlements.org/

Aloitetta tukee iso joukko eurooppalaisia ja kansainvälisiä kansalaisjärjestöjä. Mukana ovat muun muassa Human Rights Watch, joka on yksi maailman tunnetuimpia ihmisoikeusjärjestöjä, sekä Kansainvälinen ihmisoikeuksien liitto FIDH. Nimien keruuta on koordinoimassa yhdysvaltalainen järjestö Avaaz, joka on yksi maailman isoimpia sosiaalista oikeudenmukaisuutta edistävien kampanjoiden organisoijia.

Suomesta mukana ovat Arabikansojen ystävyysseura, ICAHD Finland, Psykologien Sosiaalinen Vastuu, Rauhanliitto, Rauhanpuolustajat, Sadankomitea sekä RKP-nuoret, Vasemmistonuoret ja Vihreät Nuoret.

”Aloite puuttuisi muun muassa tukeen Israelin siirtokunnille, jotka ovat kansainvälisesti laajimmin laittomaksi tunnustettu miehitystilanne. Aloitteen merkitys on kuitenkin paljon isompi. Näinä epävakaina aikoina kansainvälisen oikeuden noudattaminen on yksi parhaita keinoja turvallisuuden lisäämiseksi, ja on tärkeää, että säännöt ovat samat kaikille”, toteaa ICAHD Finlandin puheenjohtaja Syksy Räsänen.

Kansalaisaloite on auki allekirjoituksille vuoden, 20.3.2023 asti.

Lisätietoja:

Yhteyshenkilö Suomessa: