– 13.5.2023

17.5. Suomi ydinaseallianssin jäsenenä -seminaari klo 16-18 Eduskunnan Pikkuparlamentissa

Suomi ydinaseallianssin jäsenenä
Ydinsekysymystä Suomen näkökulmasta käsitelleen seurantaryhmän uuden raportin julkaisuseminaari Eduskunnassa ensi keskiviikkona, Tervetuloa!

Miten Naton ydinasepolitiikka vaikuttaa Suomen turvallisuuteen? Vaikka Suomeen ei mitä luultavimmin olla sijoittamassa minkään maan ydinaseita pysyvämmin, pitää Suomessa siitä huolimatta päättää harjoitteleeko suomalaiset ydinaseilla tai sallitaanko niiden kuljettaminen Suomen aluevesillä tai ilmatilassa, ja mikä suhteemme ylipäänsä on ydinaseiden hyväksyttävyyteen. Suomi ei asettanut ennakkoehtoja Natoon liittymisen jäsenyysprosessissa, mutta nyt Suomi joutuu näistäkin aiheista keskustelemaan ja tekemään päätöksiä.

Tilaisuuden avaa kansanedustaja Kimmo Kiljunen ja asiantuntijatyöryhmää ja sen raportin esittelee Erkki Tuomioja ja Kati Juva.Tämän jälkeen raporttia ja ajankohtaista ydinasekysymystä kommentoivat mm. Maanpuolustuskorkeakoulusta strategian professori Tommi Koivula , valtiosihteeri Johanna Sumuvuori ja rauhanliikkeen pitkäaikainen aktiivi Folke Sundman. Paikalla myös ydinaseiden seurantaryhmän jäseniä, jotka osallistuvat keskusteluun. Tarja Cronberg toimii keskustelun puheenpohjana ja pitää lyhyen loppuyhteenvedon.

TERVETULOA! Pyydämme Eduskunnan takia ennakkoilmoittautumista 16.5. kello 15 mennessä osoitteeseen rauhanliitto@rauhanliitto.fi. Varaathan myös aikaa tullessasi turvatarkastukseen, mukanasi on oltava sitä varten myös henkilöllisyystodistus.

Uuden raportin suomeksi ja ruotsiksi löydät keskiviikkona 17.5. osoitteesta https://sites.google.com/view/ydinaseseuranta/

TAUSTAA YDINASEIDEN SEURANTATYÖRYHMÄSTÄ

Seurantaryhmän jäseniä: Tarja Cronberg (Aleksanteri instituutti, vieraileva professori, SIPRI, ydinasejärjestelmän erikoistutkija), Jaakko Ellisaari (VTM, Abolition 2000-verkosto ja RL), Tytti Erästö (YTT, vanhempi tutkija, SIPRI), Kati Juva (Dosentti, International Physicians for the Prevention of Nuclear War co-president), Mika Kerttunen (VTT, sotilasstrategian dosentti, Maanpuolustuskorkeakoulu), Claus Montonen (FT, teoreettisen fysiikan dosentti, TEP ), Juha Pyykönen (turvallisuustutkija,VTL), Erkki Tuomioja (Valtiotieteen tohtori, poliittisen historian dosentti), Katarina Simonen (OTT, kansainvälisen oikeuden ja asevalvontakysymysten dosentti, Pugwash-tiedekonferenssien hallitusjäsen), Juha Vuori (VTT, maailmanpolitiikan dosentti, kansainvälisen politiikan professori,Tampereen yliopisto) ja Raimo Väyrynen (professori emeritus).

Seurantyöryhmän perustamisaloitteen teki, ja sen asetti, tammikuussa 2023 neljä kansalaisjärjestöä: Suomen Rauhanliitto – Finlands Fredsförbund, 18 rauhanjärjestön kattojärjestö, Lääkärin sosiaalinen vastuu LSV, Tekniikka elämää palvelemaan TEP ja Pugwash Conferences on Science and World Affairs järjestöinä, jotka kansainvälisesti seuraavat ydinaseisiin liittyviä kysymyksiä.

Ryhmä toimii itsenäisesti ja sen esittämät arviot ovat heidän omiaan, ei järjestöjen.

Seurantaryhmän nettisivut: https://sites.google.com/view/ydinaseseuranta