– 20.10.2023

Aseistariisuntaviikon ja YK:n päivän 24.10. tapahtumat

YK-Aseidenriisuntaviikolla järjestetään Suomessa eri järjestöjen toimesta, erityisesti YK-päivänä 24.10. keskustelutilaisuuksia, rauhanmielenosoituksia yms. Tarkemmin saat tietoa järjestöjen nettisivuilta, sosiaalisesta mediasta tai medioiden tapahtuma-listauksien ja -palstojen kautta.

YK:n päivän ja aseidenriisuntaviikon viettäminen
Yhdistyneet Kansakunnat YK perustettiin vuonna 1945 tavoitteenaan luoda maailma, jossa ihmiset eläisivät tasavertaisina ja hyvinvoivina, ilman väkivallan ja sodan uhkaa. Hallitusten välisen järjestön tavoitteiksi asetettiin kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden, oikeudenmukaisuuden sekä ihmisoikeuksien edistäminen. YK:n peruskirja astui voimaan 24. lokakuuta 1945. Kyseistä päivää on julistettu kansainvälisenä YK:n päivänä vuodesta 1948 lähtien.

Tänä vuonna 2023 Ukrainan pitkittyneen sodan ollessa Euroopassa ihmisten mielissä ja Gazan tilanteen akuutisti uutisissa, ja humanitaarisen tilanteen niin katastrofaalinen sodan leimahdettua aktiiviseen veriseen vaiheeseen, on tämän vuoden YK:n päivän ja aseistariisuntaviikon teemana monessa tilaisuudessa rauhan mahdollisuus Palestiinassa ja Ukrainassa, sekä mitä kansainvälinen yhteisö voi tehdä ja kehittää rauhanrakentamisen ja rauhaa sekä vakautta varmistavaa kansainväistä järjestelmää tällaisina levottomina aikoina.

YK:n Aseistariisuntaviikon tarkoitus on, että jäsenvaltioissa viikon aikana nostettaisiin esille kysymystä asevarustelun vaaroista. YK kehottaa jäsenvaltioita edistämään kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta, erityisesti joukkotuhoaseiden kuten ydinaseiden aseriisuntaa.

YK on kansainvälisenä järjestönä juuri niin vahva tai heikko kun mitä maailman valtiot, sen jäsenet, haluavat. Pitkän uran Yhdistyneissä Kansakunnissa YK:ssa tehnyt edesmennyt presidentti Martti Ahtisaari muistutti aikanaan Nobelin rauhanpalkinnon luovutustilaisuudessa Oslossa 2008, että:

Sodat ja kriisit eivät ole väistämättömiä vaan ne ovat seurausta ihmisten toimista”, mutta hän uskoi edelleen, että ”kaikki konfliktit ovat ratkaistavissa, jos vain on poliittista tahtoa.”

Helsingissä YK:n päivän vietto alkaa perinteisesti Helsingin tuomiokirkossa vietettävällä hartaudella ja päättyy siihen kun Rauhanliittolaiset rakentavat kynttilöistä rauhanmerkin Eduskuntatalon portaille.

Suomen YK -liitto on tehnyt kouluille materiaalin YK -päivän käsittelyä varten -> YK:n päivästä ja katso tehtävät kouluille: Kansainvälinen YK:n päivä

Viikon tapahtumia 23.- 29. lokakuuta

Maanantai 23.10.

PAX-webinaarien sarja alkaa YK:n aseidenriisuntaviikon aattoona 23.10 kello 18 webbinaarilla  Suomen ja Yhdysvaltojen väliseen puolustusyhteistyösopimukseen, eli niin sanottuun DCA-sopimuksesta. Puhujana t tutkija Joel Linnainmäki Ulkopoliittisesta instituutista. Webinaari pidetään klo 17-18. Zoomissa. Ilmoittaudu täältä, niin saat linkin

Tiistai YK-päivä 24.10.

Aamulla on Helsingissä YK:n päivän hartauteen ti 24.10. klo 10 Helsingin tuomiokirkkoon, ja sen jälkeen kahveille Tuomiokirkon kryptaan. Puheen pitää Suomen YK-liiton ihmisoikeusasiantuntija Rosa Puhakainen, kahvitarjoilu ja musiikkia kryptassa. Musiikista vastaavat Matti Turunen ja Rajaseutu collection. Järjestää: Suomen YK-liitto, Kristillinen rauhanliike ja Helsingin tuomiokirkkoseurakunta Ilmoittautuminen 23.10. mennessä tuomiokirkko.srk@evl.fi

YK-päivän seminaari
Päivällä Suomen YK-liiton seminaari: YK-politiikka ja tulevaisuus  järjestetään  klo 14:30 – 17 Oodissa, Maijansalissa. Tilaisuus striimataan verkossa. Puhujina ovat: ulkoministeri Elina Valtonen, YK-suurlähettiläs Elina Kalkku ja paneelikeskustelu aiheesta ”YK, politiikka ja tulevaisuus” Helena Laukko, Suomen YK-liitto, Merja Innanen, Global Compact Network Finland ,YK-nuorisodelegaatti Paula Pättikangas, ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Kiljunen. Lisäksi professori Helena Ranta julkistaa Vuoden YK:n ystävän ja YK:n ystävien kunniajäsenen  Voi osallistua paikan päällä Oodissa tai seurata tapahtumaa suorana lähetyksenä verkossa. Tapahtuma on avoin kaikille. ilmoittaudu seminaariin kahvitarjoilujen takia->  YK:n päivän seminaari: YK, politiikka ja tulevaisuus ja  Tapahtuman striimi löytyy: YK, politiikka ja tulevaisuus (You tube)

Lauluja rauhasta
Lauluja rauhasta – rauhankonsertti järjestetään YK-päivänä Helsingissä Diakonissalaitoksen kirkossa (Alppikatu 2) kello 18-19.15. Mukana on moniuskontoinen esiintyjäkaarti, muun muassa Uniikki. Puhujavieraina kansanedustaja Pekka Haavisto, YK-nuoret sekä muita. Maksuton tapahtuma on suunnattu erityisesti nuorille ja nuorenmielisille. Tilaisuuden järjestävät Vastuuviikko, Suomen Ekumeeninen Neuvosto, USKOT-foorumi ja Suomen YK-liitto. Konsertin kesto on noin 1 t 15 min.

Rauhanmerkki kynttilöistä Eduskuntatalon portailla
Myös illalla kello 18 Rauhanliitto sytyttää kynttilät rauhanmerkin muotoon Helsingissä Eduskunnan portaille muistaen sotien uhreja Ukrainassa ja Gazassa ja muissa sodissa, mutta myös haluten muistuttaa pitkäaikaisen YK ihmisen, edesmenneen presidentti Ahtisaaren hengessä: ”Kaikki konfliktit ovat ratkaistavissa”

Tampereella mielenilmaus rauhan puolesta
sodan ukrainan ja palestinan sodan uhrien tueksi kello 18 keskustorilla. Järjestäjät: Suomen Rauhanpuolustajat, Aseistakieltäytyjäliitto, Amnesty ja Maan Ystävät

Lappeenrannassa Minun rauhani rajoilla -valokuvvanäyttely 24.10 – 17.11
Avajaiset 24.10 klo 17-19 galleria Pihatto valtakatu 80 Lappeenranta sisäänajo Kaukaankadun puolelta. Järjestää Rauhan Isoäidit & Saimaan Kameraseura

Imatralla sytytetään kynttilät
 kello 18 kävelykatu Koskenparras rauhan ja aseistariisunnan puolesta. Tilaisuudessa juhlapuheen pitää elinvoimajohtaja Susanna Issakainen, ukrainalaisten lasten ja aikuisten kuorot esiintyvät, Kaisa Kontiainen pitää rauhan rukouksen, juontajana toimii Jouko Rossi. Tarjolla on kahvia ja pullaa. Tilaisuutta järjestämässä ovat useat Imatran järjestöt ja seurakunta

Närpiössä
rauhanrukous Närpesnejdens Fredsförening  i samarbete med församlingen Fredsbön 24.10 kl 18 i Närpes  Kyrka. Talare: Rita Nordström- Lytz. Musik: Ladate kören

Liisa Tavin muistoksi illan konsertti Helsingissä loppuunmyyty

Kello 19 Malmi-talolla myös  jäähyväiset aseille -rauhankonsertti – YK-viikon rauhankonsertti
Liisa Tavia muistellen.  Mukana konsertissa muun muassa Monna Kamu, Eero Ojanen, Harri Saksala, Amalia Martinez, Minja Koski, Kielo Kärkkäinen, Pelle Miljoona, Arto Piispanen, Ville Rauhala. LOPPUUNMYYTY

Torstai 26.10.

Turun seudun rauhanihmiset on kutsuttu koolle torstaina 26.10. kello 19 Keidas-ravintolassa Uudenmaankatu 3 ideoimaan uutta rauhan puolesta toimintaa Turun seudulla.

Helsingin Kirjamessut 26.–29.10.2023

jossa 26.10 Fredsposten lehti järjestää keskustelunKriget som företeelse puhujana historian opettaja Matias Norrgrann jota haastattelee päätoimittaja Viveca Dahl Blåbärslandet -lavalla, sekä 28.10 Rauhanpoliittisella lehdellä YDIN on keskustelu  Rosa Liksomin kanssa   klo 15-15.30 Hakaniemi -lavalla aiheesta:  Mitä jää sotapuheen varjoon?

Varjokirjamessut 27.–29.10.2023

27.–29.10.2023 Rauhanasemalla (Veturitori 3) ja Pasilan kaupunkikulttuurikeskuksella (Opastinsilta 6) on puolestaan Varjokirjamessut, jossa viikonlopun ajan pienkustantajien kirjoja ja muuta materiaalia ja keskusteluja. Sen yhteydessä mm. Sunnuntaina 29.10. kello 13 Kaupunkitaidekeskuksessa Ihmisiksi-kirjaansa esittelee rauhankasvattaja Hanna Niittymäki.

Samaan aikaan kun on YK:n Aseidenriisuntaviikko vietetään myös Ekumeenista vastuuviikkoa  22.-29. lokakuuta 2023 teemalla Pyhä rauha – kristityt rauhan rakentajina.