– 13.5.2022

Aserahat > Ilmastoteot

Olemme mukana järjestämässä keskustelutilaisuutta Maailma Kylässä -festivaalilla lauantaina 28.5. kello 18.25-18.55. Tilaisuus pidetään Tiivistämöllä osoitteessa Kaasutehtaankatu 1, 00580 Helsinki. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Niin maailmalla kun Suomessa kasvatetaan sotilasmenoja ja panostetaan asevaraiseen turvallisuuteen yhä voimakkaammin. Ovatko nämä investoinnit kuitenkin pois esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjunnasta tai pandemian kaltaisten globaalien uhkien hoitamisesta. Turvaammeko tulevaisuutemme aseilla? Mistä satsaukset ilmastotekoihin? Voimmeko me – sinä ja minä – vaikuttaa turvallisuuden ja tulevaisuuden priorisointeihin?

Lavalle keskustelemaan nousevat kestävän rauhan ja turvallisuuden edistämiseen keskittyvän ajatushautomo SaferGloben johtaja Maria Mekri ja Sadankomitean pääsihteeri Jarmo Pykälä. Keskustelun vetää Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius.

Keskustelun alussa kuullaan videopuheenvuorot Tukholman Rauhantutkimuslaitos SIPRIn johtajalta Dan Smithiltä ja European Network Against Arms Trade (ENAAT) -verkoston Laëtitia Sédoulta liittyen sotilasmenoihin, asevaraiseen turvallisuuteen sekä ilmastotekoihin.

Keskustelu käydään suomeksi, mutta videopuheenvuorot ovat englanniksi.

Ohjelmaa voi seurata paikan päällä Tiivistämössä tai suoran striimin kautta festivaalin verkkosivuilta.

Dan Smith

Dan Smith on alan arvostetuimman tutkimuslaitoksen Tukholman rauhantutkimuslaitos SIPRIn pitkäaikainen johtaja. Hän on tehnyt pitkän uran tutkijana ennen kaikkea konflikteihin ja rauhaan liittyen. Hän on kirjoittanut muun muassa ilmastonmuutoksen suhteesta yhteiskuntien vakauteen, Lähi-idän rauhaan ja konflikteihin liittyvistä asioista, rauhanrakentamisesta sekä tekijöistä, jotka ovat globaalien konfliktien taustalla

Laëtitia Sédou

Laëtitia Sédou on eurooppalaisen aseviennin vastaisen verkoston (ENAAT) ohjelmajohtaja, jonka erityisalueena on EU-rahoitus aseteollisuudelle, siihen liittyvät kehitysohjelmat sekä ihmisoikeus- ja johdonmukaisuuskysymykset suhteessa EU:n demokratiakysymyksiin.

Maria Mekri

Maria Mekri on ajatushautomo SaferGloben johtaja, jolla on vahva akateeminen tausta kansainvälisestä politiikasta Cambridgen ja Brandeis’in yliopistoista. Hänellä on myös siviilikriisinhallinnan koulutus. SaferGlobe ajatushautomo tekee tutkimusta ja selvityksiä liittyen rauhaan ja turvallisuuteen kohdistuviin uhkiin ja etsii konkreettisia välineitä rauhan ja turvallisuuden edistämiseksi.

Jarmo Pykälä

Jarmo Pykälä on rauhanjärjestö Sadankomitean pääsihteeri, jolle rauhankysymykset ovat olleet pitkäaikainen harrastus. Hän on tutkinut muun muassa asekauppaa ja julkaissut parikin kirjaa Suomen asekaupasta.

Ohjelman tuottaa Rauhanliitto, Sadankomitea, Aseistakieltäytyjäliitto ja Suomen Rauhanpuolustajat.

Lisätietoa löydät tapahtumasta täältä

Ohjelmaan liittyvät kestävän kehityksen tavoiteet: