– 2.3.2024

Avoin kuulemistilaisuus DCA-sopimuksesta torstaina 7.3. kello 17 Helsingissä

Suomi on solmimassa kahdenvälistä puolustusyhteistyösopimusta (Defence Cooperation Agreement, DCA) Yhdysvaltojen kanssa. Sopimus on sitova valtiosopimus, joka takaisi Yhdysvaltojen joukoille Suomessa esteettömän pääsyn ainakin 15 sotilasalueelle, oikeuden perustaa asevarastoja ja järjestää harjoituksia Suomessa. Sopimus käsittelee myös rikosoikeudelliseen toimivaltaan sekä verotukseen liittyviä käytännön kysymyksiä. Sopimuksen hyväksymisestä päätetään kevään aikana eduskunnassa.

Kaikille kiinnostuneille avoin kuulemistilaisuus DCA-sopimuksesta Bottan juhlasalissa (Museokatu 10, Helsinki), lähellä eduskuntaa torstaina 7. maaliskuuta kello 17-19.

Puheenvuorot:

• VTT Erkki Tuomioja: Ydinaseet, ilmastonmuutos ja luontokato ihmiskunnan uhkina
  • Suurlähettiläs Heikki Talvitie: Suomi ja alueelliset hegemoniapyrkimykset
  • Emeritusprofessori Markku Kivinen: Venäjä-riskin ulottuvuudet
  • Kirjailija Veronica Pimenoff: Suomi osaksi USA:n tukikohtien imperiumia?
  • Emeritusprofessori Lassi Heininen: Linnoitus-Pohjola vai vihreä siirtymä – mikä ja kenen turvallisuus?
  • Saamelaiskäräjien 2. varapuheenjohtaja Tuomas Aslak Juuso: Turvallisuusympäristön muutokset saamelaisten näkökulmasta
  • Professori Laura Junka-Aikio: Tyhjä maa? DCA ja militarisaation paikalliset vaikutukset pohjoisilla alueilla

Eduskuntaryhmien edustajilta pyydetyt kommentit ja keskustelu.
Juontajana Ydin-lehden päätoimittaja Arja Alho.

Kahvit/teetarjoilu ennen tilaisuutta klo 16.30 – 17.

Vapaa pääsy, tervetuloa!
Tilaisuutta voi seurata myös verkossa www.vapausvalitatoisin.com

Järjestäjät:
Vapaus valita toisin ry, Rauhanliitto ja Suomen Rauhanpuolustajat