– 20.10.2022

Kansainvälinen YK:n päivä ja aseidenriisuntaviikko 2022

YK:n päivänä 24.10.

YK:n päivänä 24. lokakuuta juhlitaan 77 vuotta täyttävää YK:ta ja kansainvälisen yhteistyön pohjana olevaa YK:n peruskirjaa. YK:n päivä käynnistää myös aseidenriisuntaviikon.

YK perustettiin vuonna 1945 tavoitteenaan luoda maailma, jossa ihmiset eläisivät tasavertaisina ja hyvinvoivina, ilman väkivallan ja sodan uhkaa. Hallitusten välisen järjestön tavoitteiksi asetettiin kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden, oikeudenmukaisuuden sekä ihmisoikeuksien edistäminen.

YK:n toiminnan raamit on kirjattu YK:n peruskirjaan. Peruskirja määrittelee järjestön tavoitteet, keskeiset toimielimet ja päätöksenteon tavat. YK:n peruskirja astui voimaan 24. lokakuuta 1945. Kyseistä päivää on julistettu kansainvälisenä YK:n päivänä vuodesta 1948 lähtien.

Helsingissä YK:n päivän vietto alkaa perinteisesti Helsingin tuomiokirkossa vietettävällä hartaudella kello 10-11. Tilaisuuden järjestävät Helsingin tuomiokirkkoseurakunta, Suomen Kristillinen Rauhanliike ja Suomen YK-liitto.

YK:n päivän seminaari Helsingissä: Ilmastopolitiikan polttavat kysymykset

YK:n päivän tilaisuudessa julkistetaan vuoden YK:n ystävä ja keskustellaan marraskuun YK:n COP 27 -ilmastokokouksen tavoitteista ja odotuksista ja kuullaan asiantuntija-arvioita kuluvan yleiskokouskauden ajankohtaisista asioista ja ilmapiiristä. Tilaisuuden järjestää Suomen YK-liitto.

Rauhankävely Helsingissä: Kohtuullisuutta!

Uskontojen YK-päivän rauhankävely on perinteeksi muodostunut tapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna samaan aikaan Helsingissä, Turussa, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässä. Uskontojen yhteinen rauhankävely on merkki ystävyydestä ja halusta edistää rauhaa Suomessa ja maailmassa sotien ja polarisaation keskellä. Erilaiset uskonnolliset yhteisöt voivat elää sovinnossa rinnakkain ja luoda turvallisuutta yhteiskuntaamme. Kävelyn teemana on tänä vuonna kestävän tulevaisuuden rakentaminen – uskonnoissa vaalitaan kohtuullisuutta suhteessa ympäristöömme ja lähimmäisiimme.

Teema liittyy YK:n tavoiteohjelmaan Agenda 2030, joka pyrkii saavuttamaan YK:n kestävän tulevaisuuden tavoitteet. Sen pyrkimyksenä on poistaa äärimmäinen köyhyys maailmasta ja turvata hyvinvointi ympäristölle kestävällä tavalla. Vaalimalla kohtuullisuutta edistämme rauhan säilymistä.

Helsingissä Lähtö klo 17 Kansalaistorilta, jossa kuullaan eri uskontojen pyhien tekstien ajatuksia kohtuullisuudesta. Kävelemme Aleksanterinkadun kautta Senaatintorille, jossa kuullaan puheenvuoroja uskontojen roolista kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Osallistujat voivat halutessaan ottaa mukaan ledikynttilän kävelylle. Lisätietoa

Järjestäjänä uskontojen yhteistyöjärjestö USKOT-foorumi yhdessä Fokus ry:n, Nuoret Muslimit Helsinki ry (NUMU):n, Suomen Hindufoorumin, Suomen Ekumeenisen Neuvoston, Kirkkohallituksen ja Suomen YK-liiton kanssa. Kävely on myös osa Ekumeenisen vastuuviikon ohjelmaa.

I Närpes Fredsbön

Närpesnejdens fredsförening ordnar fredsbön i Närpes kyrka på FN-dagen den 24.10 kl. 18. Tal hålls av fredsföreningens ordförande Senada Arnautovic´, och från Närpes församlings sida medverkar Marcus Jakobsson. Därefter finns möjlighet att fortsätta samvaron på Café Albert.

Tampereella: Maailma Ukrainan sodan jälkeen

Kello 18 Tampereen pääkirjaston Metson Kataja-salissa on yleisötilaisuus aiheesta Maailma Ukrainan sodan jälkeen. Keskustelemassa Tampereen yliopiston Rauhan- ja konfliktintutkimuslaitoksen tutkijat Pertti Koistinen, Anitta Kynsilehto, Raija-Leena Punamäki ja Unto Vesa. Tilaisuudessa myydään tutkijoiden tuoretta kirjaa Ukrainan sota ja maailma sen jälkeen. Järjestäjät: Pirkanmaan Rauhanpuolustajat ja kustantamo Vastapaino. LisätietojaTampereella: Maailma Ukrainan sodan jälkeen

På Åland/ Mariehamn

Fredsinstitutet fyller 30 detta år, på FN-dagen Åland Peace Lecture: Human Rights in Occupied Territories, with Dr Ralph Wilde, Åland Peace Fellow 2022  Föredrag och fredligt  samtal på Alandica kl. 16-  Anmälan  https://peace.ax/30-ar/
MERA:

Lappeenrannassa:

Rauhan isoäidit järjestävät rauhankulkueen Oleksilla klo 17. Reitti: Citykorttelin ympäri jalkakäytäviä pitkin. Kahvit Kulttuuritila Nuijamiehessä

Peace Caravan Ensemble

Laululla ja kuorolla on ollut erityinen rooli rauhan levittämisessä: ikoniset We shall overcome ja Dona nobis pacem ovat soineet vuosia. Rauhantyö jatkuu ja tarvitsee tuekseen myös uutta lauluvoimaa.

Haastamme teidät mukaan laulamaan rauhan puolesta Johanna Almarkin säveltämää Caravan of Peace -laulua YK:n päivänä 24.10.2022. Peace Caravan Ensemble esiintyy päivän aikana YK:n päivän hartaudessa Helsingin tuomiokirkossa, jonka jälkeen kuoro esiintyy flashmobina Helsingin Opintoputkessa noin klo 11, Helsingin päärautatieasemalla noin klo 18 sekä Eduskuntatalolla klo 19.

YK:n päivä huipentuu Eduskuntatalon portaille

Jo Rauhanliiton perinteeksi muodostunut kynttilärauhanmerkki Eduskuntatalon portailla on tänäkin vuonna YK:n päivän ohjelmassa. Kokoonnumme Eduskuntatalolle tekemään kynttilöistä rauhanmerkin. Peace Caravan Ensemble esittää pimenevässä illassa Caravan of peace -laulun. Kappaleesta tehty ennakkovideo julkaistaan Rauhanliiton youtube-kanavalla perjantaina 21.10.

Aseidenriisuntaviikon muita tapahtumia

25.10. Right to Peace -webinaari

Tiistaina 25.10. kello 18, englannin kielellä Zoomissa

Lisätietoa tulossa pian!

25.10. Rauhan helmiä -keskustelutilaisuus: Ihmisiksi elämisen taito, Jyväskylä

Tiistaina 25.10. kello 18–20 baari Vakiopaine, Kauppakatu 6, Jyväskylä

Mitä on rauhankasvatus tänään? Rauhankasvattaja, opettaja Hanna Niittymäki miettii kirjansa pohjalta, mitä kaikkea voisi rauhankasvatus olla tänään. Kuulijat pääsevät analysoimaan omia arvojaan ja empatianpiiriään ja sitä, millaista on rakentava dialogi ja tekisikö restoratiivinen sovittelu ihmisistä parempia. Miten toimii aktiivinen antisyrjijä ja miksi naapureista tulee joskus vihollisia? Pelastaako rakkaus meidät maailmanlopulta? Tilaisuuden järjestää Keski-Suomen Rauhanpuolustajat.

Rauhanliitto, Fredsposten-lehti ja Ydin-lehti edustettuna Helsingin kirjamessuilla 27.-30.10.

Torstaina 27.10.

Ruotsinkielinen Fredsposten lehden keskustelu Fredsgestalter Helsingin messukeskuksessa (Blåbärlandet) kello 17:30-18. Mukana keskustelemassa Viveca Dahl, Björn Wallén, Inger Wirénin johdattelemana  Lisätietoja

Perjantaina 28.10.

Ruotsinkielinen Kultur, identitet ocf fred -keskustelu kulttuuri- ja järjestölehtien roolista ja lehdistövapaudesta Helsingin messukeskuksessa (Fiskehamnen) kello 14:30 – 15. Mukana keskustelemassa  presidentti Tarja Halonen ja vuoden 2022 kulttuurilehti -palkinnon saaneesta Fredspostenista: Dahl Viveca, Lång Christian, Wirén Inger ja Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius. Lisätietoja

Ydin -lehden keskustelu : Suomalainen arki militarisoituu. Mitä se tarkoittaa?  klo 17.30 Kultti Pisteen -lavalla. Keskustelijoina tutkija Noora Kotilainen ja Ydin-lehden päätoimittaja Arja Alho.

Sunnuntaina 30.10.

Ruotsinkielinen keskustelu Helsingin messukeskuksessa (Fiskehamnen) kello 12:30-13:30, Ukraina – gränslandet: Mukana keskustelemassa Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius, Laurén Anna-Lena ja Kronvall Kerstin haastattelijana Fredrik Sonck. Lisätietoja

Varjokirjamessut Rauhanasemalla 29.-30.10.

Vuosittain järjestettävä Varjokirjamessut on lunastanut paikkansa yhtenä Suomen odotetuimmista antiautoritäärisistä tapahtumista. Tapahtuma tarjoaa radikaaleja näkökulmia päivänpolttaviin kysymyksiin ja erityisesti aiheisiin, jotka ovat muuten vaarassa jäädä vähemmälle huomiolle.

Keskustelujen, työpajojen sekä tarjolla olevan kirjallisuuden kautta Varjokirjamessuilla nousevat esiin muun muassa anarkismi, antimilitarismi, eläinten oikeudet, antifasismi, ympäristöongelmat, tee se itse -kulttuuri, queer ja feminismi. Kirjat, keskustelut, kulttuuriohjelma ja kävijät muodostavat yhdessä kiinnostavan kokonaisuuden, joka vetää Rauhanaseman täyteen väkeä vuosi toisensa jälkeen.

Rauhanjärjestöjä myös edustettuna Varjokirjamessuilla: Rauhanliitolla on myyntipöytä yhdessä Sadankomitean ja Aseistakieltäytyjäliiton kanssa. Tervetuloa Pasilaan lokakuun viimeisenä viikonloppuna!