– 30.1.2020

Keskustelutilaisuus 13.2.: Tulevatko tappajarobotit? Ja mitä niille pitäisi tehdä

Are Killer Robots Coming? And how can we stop them

See the event in English here.

Täysin autonomisten asejärjestelmien käyttöönotto voi olla vain muutaman askeleen päässä. Niin YK:ssa kuin teknologia-alallakin keskustellaan siitä, miten kehitykseen pitäisi puuttua.

Missä kulkee eettisyyden raja, kun keinoälyä sovelletaan aseisiin? Mikä vastuu ja toiminnan mahdollisuudet teknologia-alan työntekijöillä on? Kuinka kansainvälistä sääntelyä voidaan saada aikaan, ja miten siihen voi vaikuttaa?

Torstaina 13.2. kansainvälinen robottiaseiden kieltämistä ajava kampanja jalkautuu Otaniemeen. Tule keskustelemaan ja tutustumaan Campaign to Stop Killer Robots -verkostoon! Tilaisuuden loputtua kahvit ja verkostoitumista A Gridin kahvilassa.

Tapahtuma on englanninkielinen.

12.30 Avauspuheenvuoro: Pekka Orponen, Professor of Computer Science

12.40 Laura Nolan: Tapaus Project Maven. Kuinka Google kehitti keinoälyä asejärjestelmiin ja työntekijät nousivat kapinaan

13.00 Frank Slijper: Slippery Slope. Kuinka lähellä aseteollisuus ja teknologia-ala ovat täysin autonomisten asejärjestelmien kehittämistä

13.20 – 14 Keskustelua ja yleisön kysymyksiä

14 – 14.30 Kahvia ja verkostoitumista A Gridin kahvilassa. Ilmoittaudu, niin voimme varmistaa tarjoilun riittävyyden!

Puhujat

Laura Nolan

Laura Nolan on ohjelmistoinsinööri, joka irtisanoutui Googlelta vastalauseena sen ja Yhdysvaltain puolustusministeriön yhteistyölle keinoälyn hyödyntämisessä miehittämättömissä lennokeissa. Ennen irtisanoutumistaan Nolan työskenteli Googlella vuosia. Hän kampanjoi Project Maven -hanketta vastaan jo yhtiössä työskennellessään ja oli yksi yli 3000 hankkeen lopettamista julkisesti vaatineesta Googlen työntekijästä. Nolan on aktiivinen jäsen ICRACissa (International Committee for Robot Arms Control) ja Campaign to Stop Killer Robots -verkostossa.

Frank Slijper

Frank Slijper on hollantilainen tutkija ja PAX-järjestön projektinjohtaja, joka on perehtynyt erityisesti asekauppaan ja aseteollisuuteen liittyviin aiheisiin. Hänen viimeaikainen työnsä on käsitellyt yhä autonomisempien aseiden kehittämistä niin teknologia-alan kuin aseteollisuudenkin piirissä. Hän on myös seurannut läheltä keskusteluja aiheesta YK:ssa.

Vuonna 2019 Slijper oli kirjoittajana kolmessa autonomisia asejärjestelmiä käsittelevässä raportissa: State of AI, Don’t be Evil? ja Slippery Slope.

Järjestäjät

Tapahtuman järjestää robottiaseiden vastainen verkosto Suomessa. Kansainvälisen Campaign to Stop Killer Robots -verkoston jäseniä Suomessa ovat Rauhanliitto, Sadankomitea, Rauhanpuolustajat, Tekniikka elämää palvelemaan ja Naiset rauhan puolesta.