– 1.2.2023

Vaalipaneeli: Pitääkö robottiaseet kieltää?

Helsingissä Pikkuparlamentissa perjantaina 10.2. kello 9

Verkostomme järjestää jälleen robottiaseteemaisen vaalipaneelin, jossa päättäjämme pääsevät keskustelemaan autonomisista asejärjestelmistä, automatisoidun päätöksenteon ongelmakohdista sekä kansainvälisen sopimuksen mahdollisuuksista. Samalla kysymme tuttuun tapaan, pitääkö robottiaseet kieltää?

Tapahtuma järjestetään eduskunnan Kansalaisinfossa (Arkadiankatu 3) pe 10.2.2023 klo 9-10.30. Voit seurata tapahtumaa myös etänä. Paneelin alussa on lyhyt asiantuntija-alustus, minkä jälkeen panelistit pääsevät juontajan saattelemana keskustelemaan aiheesta.

Panelisteina ovat Jussi Saramo (Vas.), Eveliina Heinäluoma (Sdp), Laura Johansson (RKP), Katri Savolainen (Vihr.) ja Pekka Toveri (Kok.). Lista täydentyy.

Tapahtuman järjestää robottiaseiden kieltämistä edistävä verkosto Suomessa. Toimimme osana yli 190 kansalaisyhteiskunnan organisaatiota edustavaa Stop Killer Robots – kampanjaa, joka työskentelee yli 65 maassa autonomisia asejärjestelmiä koskevan kansainvälisen lain luomiseksi.

Verkoston jäseniä Suomessa ovat Rauhanliitto, Sadankomitea, Tekniikka elämää palvelemaan, Rauhanpuolustajat ja Naiset rauhan puolesta. Suomen verkostossa toimii myös muita järjestöjä, tutkijoita ja yksityishenkilöitä.

TAUSTAA

Robottiaseet viittaavat autonomisiin asejärjestelmiin, jotka itsenäisesti tunnistavat kohteensa ja käyttävät voimaa perustuen sensoritietoon. Tämä tarkoittaa, että ihminen ei määritä tarkasti missä, milloin tai mitä vastaan voimaa käytetään.

Robottiaseet muuttavat ihmisen ja teknologian välistä suhdetta, koska niiden käyttöönoton myötä siirrämme päätöksen voimankäytöstä ihmiseltä koneelle. Järjestelmiin, jotka kohdistavat hyökkäyksensä ihmisiin, liittyy perustavanlaatuisia eettisiä, oikeudellisia, humanitaarisia ja turvallisuusriskejä.

CCW-sopimuksen, eli YK:n tavanomaisia aseita koskevan yleissopimuksen puitteissa on käyty keskustelua tappavista, autonomisista asejärjestelmistä jo vuodesta 2014 lähtien. Yli 9 vuoden keskustelujen aikana on päästy lähemmäs yhteistä käsitystä, että päätös voimankäytöstä on säilytettävä ihmisellä.

Kansainvälisen turvallisuuden jatkuva epävakaus ja autonomisten asejärjestelmien lisääntyminen nykykonflikteissa osoittaa, että kansainvälistä vastausta tarvitaan, jotta voidaan välttää tuhoisat seuraukset, mitä autonomisten asejärjestelmien leviämisen sallimisella olisi. Kansainvälinen sopimus autonomian säätelemiseksi asejärjestelmissä ja ns. riittävän ihmiskontrollin säilyttäminen voimankäytössä ovat parhaita keinoja vastata näihin asejärjestelmiin liittyviin riskeihin. Eduskunnan jäsenillä on keskeinen rooli sellaisen kansainvälisen sopimuksen tukemisessa, joka ehkäisee tappamisen automatisoinnin ja takaa voimankäytön inhimillisen hallinnan.

Uutta kansainvälistä sopimusta tukee yli 70 valtiota, Punaisen Ristin kansainvälinen komitea, lukuisat tieteilijät, uskonnolliset johtajat, sotilasveteraanit, kansalaisyhteiskunnan jäsenet ja suurin osa ihmisistä. YK:n pääsihteeri kehottaa ‘Our Common Agenda’ -raportissaan valtioita ”asettamaan kansainvälisesti sovitut rajat” autonomisille asejärjestelmille.