– 14.1.2022

Rauhanliitto lähetti kirjeen ulkoministeri Blinkenille – suomalaisten enemmistö ei ole hakemassa Nato jäsenyyttä

TIEDOTE  perjantai 14.1 2022

Suomen Rauhanliitto on lähettänyt lyhyen kirjeen Yhdysvaltojen ulkoministeri Anthony Blinkenille ja kertonut, että suomalaisten enemmistö ei kannata Natoon liittymistä, tai sotilaallista liittoutumista ylipäätänsä.

Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan MTSn viimeisimmänkin (joulukuu 2021) tutkimuksen mukaan 53 % oli sitä mieltä, että pitää pysyä liittoutumattomana ja 51 % ettei Natoon pidä liittyä.  Vain neljännes eli 25 prosenttia suhtautui ylipäänsä myönteisesti Natoon liittymisen suhteen. Samoja kysymyksiä on liittoutumisen kannattamisesta kysytty säännöllisillä tutkimuksilla vuodesta 1996 alkaen ja kertaakaan ei ole enemmistö kannattanut Suomen sotilaallista liittoutumista.

Natossakin jäsenmaiden kansalaisten tuki Nato jäsenyydelle on keskeinen kriteeri ja arvo, ja myös siksi Rauhanliitto halusi informoida ulkoministeriä suomalaisten kannoista asiassa.