– 25.4.2022

TIEDOTE: Sipri julkisti sotilasmenot vuodelta 2021

'War starts here', by Escif

Taustoittava aamupäivän kahvitilaisuus maanantaina 25. huhtikuuta 2022 Ravintola Lasipalatsissa kello 11 – 12.30. Puhujina Rauhanliiton puheenjohtaja Tarja Cronberg, joka myös vieraileva tutkija Tukholman rauhantutkimuslaitos SIPRI:ssä sekä Sadankomitean pääsihteeri Jarmo Pykälä.

Maailman sotilasmenot olivat viime vuonna 2113 miljardia dollaria.

– Siprin 2021 sotilasmeno-tilastot kuvaa varustelumenoja ennen Ukrainan sodan eskaloitumista avoimeksi sodaksi ja Venäjän hyökkäystä helmikuussa 2022,  ja olemme saaneet kuulla tänä vuonna, että moni eurooppalainen valtio on nyt vielä entisestään nostamassa panostuksiaan sotilaallisen turvallisuuden puolella ja asemäärärahoja, toteaa Tarja Cronberg.

– Rauhanliiton kattojärjestö International Peace Bureau, Olof Palme keskus Ruotsissa ja ammattiyhdistysliikkeen federaatio International Trade Union Confederation (ITUC) julkisti juuri raportin: Kohti jaettua tulevaisuutta: Towards shared future,  jossa arvioidaan Common Security – yhteinen turvallisuus – käsitettä tässä ajassa 2022,  ja luodaan askelmerkkejä miten edetä kohti yhteistyövaraista maailmanjärjestystä vastakkainasettelun sijaan. Tästä raportista on hyvä rauhanliikkeenkin ponnistaa eteenpäin ja tuottaa ehdotuksia miten edetä turvallisemman ja vakaamman turvallisuuspolitiikan tiellä, toivoo Tarja Cronberg.

Suomen toiminta on osa kansainvälistä varustelukierrettä. Sotilasmenoja kasvatetaan Suomen historian suurimmilla asevarustelupäätöksillä seuraavien kymmenen vuoden aikana tilanteessa, jossa sotilasmenojen osuus bkt:stä on jo kahden edellisen vuoden aikana kasvanut merkittävästi, toteaa Suomen varustelumenoista Jarmo Pykälä rauhanjärjestö Sadankomiteasta.

Ympäri maailmaa järjestetään tilaisuuksia sotilasmenoihin liittyen osana varustelumenojen vastaisia toimintapäiviä 13.4. – 12.5.2022. Tänä vuonna teema on Give Peace a budget – sodalle on rahaa, onko rauhalle?

Lisätietoja tilaisuudesta:

Julia Jernvall

Tiedottaja, Rauhanliitto

julia.jernvall@rauhanliitto.fi

LISÄTIETOA VARUSTELUMENO TIETOKANTA: https://www.sipri.org/databases/milex
tiivistelmä 2021 luvuista ja trendeistä suomeksi

Global Action Days on Military Spending: https://demilitarize.org/

Common Security Report 2022: //www.ipb.org/activities/common-security-report-2022/